De UHST (United States Helicopter Safety Team) heeft in haar aanbevelingen voor een veiliger helikoptervliegen een autopilot voor lichte helikopters voorgesteld. De markt is vrij beperkt en de bestaande autopilots vrij prijzig. Dus was het uitkijken op de AEA (Aircraft Electronics Association) Conventie in Las Vegas naar nieuwe aanbieders in dit segment.
Op de AEA vorige week stelde HeliTrak een autonome autopilot aan de pers voor die specifiek voor de Robinson R44 en de R22 is ontwikkeld.
De two-axis autopilot heeft naast de normale functies van een autopilot ook een paar extra's: low G detectie en waarschuwing; de mogelijkheid om de helikopter terug te brengen uit een abnormale positie en een controle op de snelheid.
Suzanne Steiner, HeliTrak's VP Marketing & Sales bevestigde ons dat het product in zijn finale ontwikkeling zit en dat HeliTrak verwacht dat het een FAA certificatie zal krijgen in het eerste kwartaal van 2019. Na de certificatie van de two-axis autopilot zal HeliTrak het product verder ontwikkelen en upgraden naar een drie-axis en vier-axis autopilot. De gebruikte hardware en software architectuur zijn daar reeds op voorzien.
De autopîlot kan volledig autonoom werken en heeft alle sensoren ingebouwd in zijn eigen systeem. Dit wil zeggen dat er geen verbinding nodig is met een GPS, ADAHRS of met de glass cockpit. Het systeem weegt slechts 4 kilo en kan zonder speciaal gereedschap worden gemonteerd in 20 uren. De prijs is nog niet vastgelegd maar zou zich situeren tussen de 35 en 55.000$ afhankelijk van de uitvoering. Op zich niet goedkoop maar wel competitief als je weet dat het toestel volledig autonoom kan werken.
U kunt hier de presentatie van het toestel bekijken.