Airbus Voom is niet van plan om de luchttaxi markt zomaar aan Uber te laten.
De dochterondeneming van de Airbus Groep heeft na zijn luchttaxi's in Sao Paulo en Mexico stad nu ook een helikopterdienst ingelegd in de San Francisco Bay Area. De luchttaxi gaat vliegen tussen de vijf luchthavens van het gebied: San Francisco, Oakland, San Jose, Palo Alto en Hayward. Een vlucht gaat tussen de $147 (voor een 7-minuten vlucht) en $294 (voor een 14-minuten vlucht) kosten.
Airbus Voom wil niet bij de pakken zitten en wachten op de ontwikkeling van haar eigen CityAirbus of de Uber-VTOL's. Ze wil met haar stadstaxi, die door volwaardige helikopters worden uitgevoerd, duidelijk ervaring opdoen, de operatie's stroomlijnen en de concurrentie voor zijn. Voom zou zelfs plannen hebben om later dit jaar luchttaxi's op te starten in andere grootsteden in de US.
Ook Blade en Uber hebben reeds shuttle luchttaxi's opgestart in verschillende grootsteden. Op 9 Juli start Uber een on-demand shuttle tussen Manhattan en JFK airport. Blade van zijn kant is ook reeds actief in NewYork (JFK), Los Angeles, San Fransisco en gaat ook een luchttaxi starten in Mumbai (India). Ook Skyryse CEO Mark Goden werkt aan een low-cost shuttle luchttaxi in de US.
Voom wil tegen het jaar 2025 in ten minste 25 landen actief zijn haar luchttaxi diensten en 2 miljoen passagiers vervoeren. Natuurlijk zal het succes van deze diensten afhangen van de combinatie prijs/snelheid tegenover de conventionele transportmiddelen, zoals taxi en metro of trein.
Als onderdeel van het Airbus concern staat Voom zeer dicht bij de ontwikkelingen van de CityAirbus en andere VTOL's die Airbus in de pijplijn heeft. Het geeft Voom het voordeel dat het snel zal kunnen schakelen tussen de conventionele helikopter en de eVTOL wanneer deze laatste gecertificeerd zal zijn. Anderzijds heeft Uber 6 partners die elk een VTOL aan het ontwikkelen zijn en daardoor vergroot Uber de kans om snel op de markt te komen.
Er is duidelijk heel wat beweging in de markt van de luchttaxi's in de grote steden. Onder de jonge mensen is er een draagvlak voor snel luchttransport, er zijn tientallen VTOL in ontwikkeling en de operatoren bekijken de infrastructuur. Er is ook heel wat risicokapitaal op de markt om nieuwe initiatieven te financieren. Kortom, de tijd is rijp voor de "nieuwe luchtvaart" in de stad.