Al jaren mogen piloten van helikopters (en ook alle andere vliegtuigen) die de leeftijd van 60 jaar bereikt hebben niet optreden als piloot van een helikopter in het commercieel luchtvervoer, behalve als lid van een meerpiloot-bemanning.
Tegen deze beperking is veel verzet gekomen vooral omdat piloten van 'single-pilot' helikopters op 60 jaar door hun werkgevers worden ontslagen wegens hun leeftijd maar niet op pensioen kunnen. Daarnaast vinden deze ervaren piloten zichzelf prima en fit om minstens tot hun pensioenleeftijd door te gaan.
EASA heeft de afgelopen jaren de aanpassing van de leeftijdsgrens voor HEMS-piloten in 'single-pilot' helikopters van 60 naar 65 jaar onderzocht. En de resultaten van dit onderzoek waren vrij duidelijk dat er mits goede medische opvolging er geen bezwaar was om deze ervaren piloten tot hun 65 jaar te laten vliegen als PIC van zowel single als meerpiloot helikopters (of vliegtuigen).
EASA heeft op 13 oktober 2023 een advies aan de Europese Commissie voorgelegd om middels een amendement de leeftijdsgrens te verhogen tot 65 jaar voor piloten die met 'single-pilot' helikopters medische nooddiensten (HEMS) uitvoeren (lees hier deze opinie van 13-10-2023). De betrokken piloot moet wel additionele medische checks afleggen:
- Uitgebreid cardiovasculair onderzoek
- Longtesten en apnoe screening (OSA)
- Oogonderzoek met kleurenblindheid test
- NKO-onderzoek
Het is niet duidelijk wanneer de Europese Commissie deze aanpassingen zal behandelen en goedkeuren.
De officiële tekst luidt als volgt:
- Bij wijze van afwijking hebben dergelijke houders (van een ATPL(H) of CPL(H) licentie - en leeftijd 60->65j) het recht om op te treden als piloot van een luchtvaartuig dat betrokken is bij medische noodhulpoperaties met éénpiloot-gecertificeerde helikopters overeenkomstig Verordening (EU) nr. 965/2012, op voorwaarde dat zij voldoen aan de toepasselijke eisen die hiervoor zijn gespecificeerd in de Verordening en in Annex IV (Deel-MED).
Wij volgen dit verder op.