Onze maandelijkse rubriek 'Nieuws uit de Benelux helikoptervloot starten we als gebruikelijk met info over de activiteit van onze helikoptervloot. De maand november 2025 was een normale sombere maand.
De afgelopen maand november 2025 toont een normale helikopteractiviteit boven de Benelux in vergelijking met de vorige jaren sinds we onze metingen begonnen in 2021. We registreerden wel 8,3% meer vluchten dan vorig jaar maar het aantal regendagen was 17 net als vorig jaar.
November 2021: 1.919 helikoptermeldingen boven de Benelux
November 2022: 2.082
November 2023: 1.955
November 2024: 1.824
November 2025: 1.975
Nota: een helikoptermelding is een helikopter die op een dag minstens één vlucht maakt, maar dus ook meerdere vluchten kan maken.
Aantal helikopters in de Benelux luchtvaartregisters
- De Nederlandse militaire vloot telt nu 71 helikopters en de Nederlandse civiele vloot telt nu 78 helikopters. (klik voor details)
- Het Belgisch civiel luchtvaartregister telt nu 137 helikopters en de actieve militaire vloot telt 14 helikopters. (klik voor details)
- Luxemburg heeft nu 20 helikopters in zijn civiele vloot waarbij ook 2 Airbus H145 die zowel civiel (politie) als militaire dienst doen maar civiel zijn ingeschreven. (LX-FAA en LX-FAB). We verwachten nog steeds meer info over het laatste, het 21e toestel, de LX-HGC. Een onbevestigde bron stelt dat het een Airbus H160 zou zijn. (klik voor details)
Nieuw toestel in het Luxemburgs luchtvaartregister
- Nadat we vorige maand melding maakten van de registratie van de LX-HGC als nieuwe helikopter in het Luxemburgs luchtvaartregister, is er deze maand weer een nieuwe helikopter in het register ingeschreven. Het betreft de voormalige F-HBRA, een Airbus H145 D3 die in België vloog als medische urgentiehelikopter bij het Waalse CMH te Bra-sur-Lienne, die in het Luxemburgse register werd ingeschreven als LX-HMC. Deze registratie doet vermoeden dat het toestel ook in de toekomst als medische urgentiehelikopter zal opereren. We kregen nog geen informatie we de eigenaar is van de LX-HMC.
Reservatie's in het Belgisch luchtvaartregister:
OO-POK: Airbus Helicopters MBB-BK117-D3 (model Airbus Helicopters H-145) - voor Federale Politie - Brussel/Melsbroek. Het serienummer zou RL01 worden.
- Het toestel is thanks in opbouw bij Airbus Helicopters te Donauwerth (D) en deze kenletters stonden reeds bovenaan de fenestron staartrotor. Het toestel moet normaal in 2026 geleverd worden waar het de oudste MD-902 helikopter zal vervangen.
- Het is nog even koffiedik kijken of de nieuwe helikopters de militaire registratie G-18 of de burgerlijke registratie OO-POK zullen dragen.
- De helikopter is van hetzelfde type als de twee Luxemburgse H145M's die reeds sinds eind 2019 in Luxemburg politiemissies vliegen. (zie foto)
- OO-POL: Airbus Helicopters MBB-BK117-D3 (model Airbus Helicopters H-145) - voor Federale Politie - Brussel/Melsbroek - serienummer RL02.
- Het toestel is thanks in opbouw bij Airbus Helicopters te Donauwerth (D). Zie info hierboven bij de OO-POK.
- OO-REY: werd op 10 november 2025 gereserveerd voor een helikopter op naam van Xavier de Tracy. We mogen vermoeden dat het om een Gazelle zou gaan.
- OO-TLS: werd op 7 november 2025 gereserveerd door ATB voor de firma Telesco die een bestelling plaatste voor een fabrieksnieuwe Robinson R44 helikopter die de huidige helikopter van het bedrijf, de OO-CEO, zal vervangen. De Robinson Raven II, met registratie OO-CEO zou worden verkocht aan een Belgische koper.
Buitenlandse helikopters gebaseerd in de Benelux
- F-HBRA: Airbus Helicopters H145 D3 die operationeel was als medische urgentiehelikopter voor het Waalse CMH vanaf de helihaven van Bra-sur-Lienne (B) vloog op 12.11.25 vandaar naar Luxemburg.
- Ondertussen werd de F-HBRA op 21 november 2025 officieel afgeschreven uit het Franse luchtvaartregister en is het als LX-HMC geregistreerd in het Luxemburgse luchtvaartregister. We zoeken nog uit of het hier om een eigendomswissel gaat en waar het toestel actief zal worden.
- F-HOUY: Airbus - Eurocopter EC-145 met serienummer 9426 en sedert 30 juni 2022 eigendom van BPIFrance en geleased door SAF Helicopteres, arriveerde op 8 november 2025 vanuit Frankrijk op de helihaven van CMH te Bra-sur-Lienne (B).
Deze helikopter vervangt de hogergenoemde Airbus Helicopters H145 met registratie F-HBRA. Klein detail, deze helikopter was van 31 maart 2018 tot 30 juni 2021 ook al actief bij CMH te Bra-sur-Lienne als OO-NSM maar dan voor het Belgische NHV die toen de CMH medische urgentiehelikopter vloog.
- F-GMHG: zoals we vorige maand schreven is dit de 'nieuwe' Airbus H135 medische urgentiehelikopter voor de Brugse Mug-Heli.
- Onze huisfotograag Tom Buysse bracht een mooie foto mee van het toestel.
Buitenlandse helikopter van het Belgische NHV die eerder in Nederland vloog:
- G-NHVU: een Airbus H175 van de Oostendse helikopteroperator NHV (Noordzee Helikopter Vlaanderen).
- Deze H175 was tussen 2014 en 2019 ingeschreven in het Nederlands luchtvaartregister als PH-NHU en was actief in de offshore vanop Den Helder (NL)
- Het toestel kwam op 24 september 2025 in de problemen, verloor het een van de twee turbines en moest in een noodmodus naar de NHV-basis in Aberdeen (UK) vliegen.
- De Britse journalist Jeremy Parkin maakte een onderzoeksrapport en confronteerde de Britse luchtvaartautoriteit, Airbus Helicopters en NHV met deze feiten toen hem duidelijk werd dat het 'serious incident' niet door de luchtvaartautoriteit werd onderzocht. Maar zowel Airbus en NHV hebben wel reeds een onderzoek naar de oorzaak van dit incident opgestart en het toestel staat inmiddels bij NHV in Oostende. Lees meer hierover.
- We volgen dit toch ietwat 'raar' incident op.