Bezig met laden...

Logboek

NMH-project krijgt budget - Leonardo positioneert zich

NMH-project krijgt budget - Leonardo positioneert zich

De Britse RAF (Royal Airforce) heeft groen licht gekregen van de politiek om haar NMH (New Medium Helicopter)-project door te zetten. 

Waar we eerder schreven dat het alleen de vervanging betrof van de 23 Westland-Aerospatiale SA 330E Puma HC2 helikopters staat in het document van de Britse minister van Defensie aan het Parlement, Defence in a competitive age, op pagina 76 duidelijk dat de RAF zijn vier types medium helikopters zal vervangen door één nieuw type.

Dus zoekt de RAF vervanging voor de volgende helikopters in haar vloot:

  • Puma SA 330E: 23 helikopters
  • Bell 212 : 5 helikopters die in Brunei vliegen
  • Bell 412: 5 helikopters destijds gebouwd door AgustaWestland en die nu vliegen vanaf RAF Akrotiri in Cyprus
  • AS 365 Dauphin N3: 2 helikopters van de Special Forces

In het NMH project zal de RAF dus ongeveer 35 nieuwe medium helikopters aankopen. De timing is van belang want de eerste Puma worden uit dienst genomen in 2025. 

En zoals verwacht heeft Leonardo de gelegenheid te baat genomen om zich als eerste te positioneren voor deze tender. In een bericht biedt Leonardo haar AW149 helikopter aan die voor dit project zal gebouwd worden in de Leonardo fabriek in het Britse Yeovil. 

Leonardo maakt zich ook sterk dat deze bestaande en bewezen helikopter zonder meer het tijdsschema kan halen en dat de AW149's reeds in 2025 kunnen worden geleverd. Beter nog Leonardo stelt zelfs voor om de eerste toestellen binnen de 24 maand uit te leveren.

De 35 stuks AW149 in de UK bouwen brengt niet alleen werkzekerheid voor de meer dan 3.000 Leonardo medewerkers in de fabriek van Yeovil (in het totaal heeft Leonardo 7.500 medewerkers in de UK) maar eens de AW149 produktielijn in Yeovil op volle toeren draait zou deze ook worden ingeschakeld voor export orders voor zowel burgerlijke als militaire AW149's.

Het is meer dan duidelijk dat Leonardo alles in het werk zal stellen om deze belangrijke order binnen te halen. Maar ook de concurrenten zitten niet stil. 

De Airbus-groep heeft in haar Britse vestigingen 12.500 medewerkers (ex BAE Systems) en zou ook indirect 15.000 tot 17.500 jobs bij toeleveranciers supporteren (studie Oxford Economics) en zal dit punt zwaar benadrukken. Nadeel is misschien dat deze helikopters niet direct in de UK worden gebouwd, maar in Frankrijk of Duitsland maar wie weet tovert Airbus Helicopters hier een alternatief te voorschijn. 

Ander voordeel is dat Airbus Helicopters met de H225M een helikopter uit de Puma-familie voorstelt die qua omscholing voor piloten en technici zonder meer de beste en goedkoopste oplossing zou zijn. Als alternatief zal Airbus de militaire versie van de laatste generatie H175 voorstellen. Beide zijn toestellen die hun kwaliteiten hebben bewezen en die relatief snel kunnen worden geleverd.

We vernamen ook dat Sikorsky zijn oog heeft laten vallen op deze deal en de Black Hawk (Sikorsky S70i) zal voorstellen. Om echt een kans te maken zal Sikorsky moederbedrijf Lockheed-Martin wel de grote middelen moeten bovenhalen. Als Sikorsky geen assemblage in de UK kan voorstellen zal het zware economische compensatie's op een ander vlak moeten voorstellen.

De tender zou in het derde kwartaal 2021 worden uitgeschreven en we nemen aan dat het 12 tot 18 maand zal duren voor de RAF en het Britse ministerie van Defensie hun beslissing zullen bekendmaken. Wait & See... 

Verder in het rapport aan het Britse parlement bevestigt de minister van Defensie:

  • dat de oudste CH-47 Chinooks uit dienst worden genomen en zullen vervangen worden door de nieuwste varianten van dit type,
  • dat alle AH-64 Apaches zullen worden ge-upgraded (is reeds begonnen) en dat dit project zal klaar zijn tegen 2025.

Foto copyrights: Leonardo Helicopters

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *