Bezig met laden...

Logboek

Airbus brengt zijn volledig UAS aanbod samen bij Airbus Helicopters

Airbus brengt zijn volledig UAS aanbod samen bij Airbus Helicopters

Airbus heeft zijn kleine en middelgrote tactische onbemande luchtvaartuigen (UAS) van Survey Copter, Aliaca en Capa-X gestroomlijnd tot één allesomvattende portfolio die beheerd zal worden door de divisie Airbus Helicopters. 

"Door Aliaca en Capa-X in ons UAS-portfolio op te nemen, bouwen we een samenhangende productfamilie op en verstevigen we de positie van Airbus als marktleider in het tactische dronesegment", aldus Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters. "Met deze stap zetten we een expertisecentrum op dat een uitgebreid en complementair portfolio van onbemande luchtvaartuigen consolideert en synergiën faciliteert tussen de teams die werken aan de verdere ontwikkeling en ondersteuning ervan. Het zal ook de samenwerking tussen drones en helikopters versnellen dankzij onze HTeaming-oplossing", voegde hij eraan toe. 

Onbemande luchtvaartuigen bieden essentiële realtime mogelijkheden voor diverse missies. Ze bieden hoge-resolutie detectie voor ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition en Reconnaissance) en langdurige ISR (Intelligence, Surveillance en Reconnaissance), wat marine- en expeditietroepen ten goede komt en tegelijkertijd de doeldetectie op het slagveld ondersteunt. UAS kunnen ook parapublieke missies ondersteunen waar surveillance vereist is, zoals brandbestrijding en wetshandhaving. 

Survey Copter, sinds 2011 een bedrijf van Airbus, ontwerpt, produceert en onderhoudt sinds 1996 lichte tactische dronesystemen. Het bedrijf is gespecialiseerd in lichte dronesystemen voor zowel civiele als militaire toepassingen en heeft sinds de oprichting meer dan 300 UAS verkocht aan nationale en internationale klanten. 

Airbus Helicopters biedt nu een gevarieerd portfolio aan tactische drones, ontworpen om te voldoen aan de veranderende behoeften van de moderne defensie.

  • De Aliaca is een 25 kg UAS dat tot 3 kg aan apparatuur gedurende 6 uur kan vervoeren, waardoor het een robuust beeldvormingsinstrument is dat verkenning en besluitvorming verbetert.
  • De Flexrotor is een 25 kg UAS dat tot 8 kg aan apparatuur gedurende 12 tot 14 uur kan vervoeren, waardoor het ideaal is voor missies met een lange duur.
  • Voor ultieme flexibiliteit is de Capa-X een 120 kg UAS dat tot 20 kg aan apparatuur kan vervoeren, waardoor het een zeer aanpasbaar systeem is dat kan worden aangepast voor verschillende missies en terreinen.
  • De VSR700 is een 760 kg wegende multi-mission drone met een discreet ontwerp, speciaal ontwikkeld voor veeleisende maritieme, vracht- en gevechtstaken. Deze reeks onbemande systemen biedt klanten geavanceerde mogelijkheden voor bewaking, inlichtingen en operationele flexibiliteit. 

Naast dit geconsolideerde portfolio van kleine en middelgrote drones bij Airbus Helicopters blijft Airbus een breed scala aan multi-mission UAS-technologieën en -diensten ontwikkelen en aanbieden binnen de divisie Defence and Space, voortbouwend op haar expertise in luchtmachtoplossingen. Variërend van Eurodrone, de nieuwe generatie grote, op afstand bestuurbare vliegtuigsystemen met een lange levensduur, ontworpen om de Europese defensie en strategische soevereiniteit te versterken; de geavanceerde tactische UAS SIRTAP, voor ISR-missies overdag en 's nachts boven land en zee; het zonne-elektrische stratosferische Zephyr High Altitude Platform Station (HAPS) tot luchtdoeldrones. 

Airbus heeft ook oplossingen ontwikkeld voor samenwerking (teaming) tussen bemande en onbemande toestellen, waardoor vliegtuig- en helikopterbemanningen de volledige controle over onbemande vliegtuigen (UAS) tijdens de vlucht kunnen overnemen. Samenwerking tussen bemande en onbemande vliegtuigen biedt extra mogelijkheden door het bereik van de sensoren te vergroten tot ver buiten het zicht van het vliegtuig, waardoor ze beschikbaar blijven voor de essentiële missies die alleen zij kunnen uitvoeren. 

Met de samenvoeging van alle VTOL activiteiten bij Airbus Helicopters rijst de vraag wat met het 'gepauseerde' project CityAirbus gaat gebeuren. We betwijfelen of Airbus zich nog zal mengen in de eVTOL-markt. Veeleer verwachten we dat Airbus de kat uit de boom zal kijken en afwachten hoe deze zal evolueren. Mocht dat onverhoopt toch positief uitdraaien kan Airbus zijn project terug van stal halen of een van de mogelijk succesvolle eVTOL-bouwers acquireren. 

Foto en infographic © Airbus Helicopters

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *