Bezig met laden...

Logboek

Airbus Helicopters betaalt $75 miljoen in crash rechtszaak

Airbus Helicopters betaalt $75 miljoen in crash rechtszaak

Vorige maand sloten Airbus Helicopters en operator Papillon Airways een minnelijke schikking over de '2018 Grand Canyon crash' om de rechtszaak in Nevada te vermijden. Airbus en Papillon betaalden samen iets meer dan $100 miljoen aan de ouders van de overleden Brit Jonathan Udall. 

De Airbus EC130 B4 helikopter met registratie N155GC daalde af in de Grand Canyon en kreeg bij de landing op de Quartermaster landing zone te maken met een +15kts rugwind en windstoten. De piloot verloor de controle over de helikopter en deze crashte. De crash op zich was niet dodelijk en twee inzittenden waaronder de pilot overleefden de crash. 

Maar de brand die onmiddellijk na de crash ontstond nam de levens van 5 inzittenden waaronder Jonathan Udall. In de rechtszaak claimden zijn ouders dat de brandstoftank van de helikopter niet voldeed omdat deze scheurde bij het harde grondcontact. De helikopter was niet voorzien was van een crashbestendig brandstofsysteem.

De Amerikaanse wetgever had reeds is 1994 een crashbestendig brandstofsysteem verplicht bij de bouw van nieuwe helikopters. Maar Airbus wist een 'zwakheid bij retroactiviteit' in deze wet te vinden waardoor het toestel - gebouwd in 2010 - niet verplicht moest worden uitgerust met een crashbestendig brandstofsysteem. 

Vorige week werd bekend dat Airbus Helicopters met $ 75 miljoen het grootste deel betaalde in de dading met de familie van de overleden Jonathan Udall. Airbus kan daarmee een publieke rechtszaak ontlopen die zeker nog meer schade zou berokkenen aan het blazoen van de helikopterfabrikant. 

De ouders van hun kant zullen een deel van de $ 100 miljoen inzetten om te ijveren voor de veiligheid van helikopters en het bieden van hulp aan personen die herstellen van brandwonden. 

Deze zaak maakt Airbus, operatoren, verzekeraars en andere helikopterfabrikanten heel erg duidelijk dat bij vliegen zonder crashbestendig brandstofsysteem de verantwoordelijkheid niet kan worden ontlopen. Papillon haastte zich intussen om te melden dat al haar helikopters intussen reeds zijn uitgerust met dergelijke systemen.  

In België kenden we in 2014 een dodelijke crash toen na het neerstorten van een Robinson R44, deze totaal uitbrandde en de levens nam van de twee inzittenden. Ook dit toestel was niet voorzien van een crashbestendig brandstofsysteem ondanks de aanbevelingen van de fabrikant. Lees het ongevalsverslag hier.

Foto: credit NTSB report

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *