De afgelopen maand kregen we weer wat nieuws binnen over onze helikoptervloot in de Benelux.
Eerst even over de activiteit van onze helikopters. De afgelopen decembermaand 2023 was een zeer zwakke maand wat betreft het aantal helikoptermeldingen boven de Benelux. Het vele slechte weer was duidelijk de boosdoener, ter vergelijking de activiteit van de laatste drie jaar.
December 2023: 1.596 helikoptermeldingen boven de Benelux
December 2022: 1.810
December 2021: 1.716
Nota: een helikoptermelding is een helikopter die op een dag minstens één vlucht maakt.
Airbus AS355N Ecureuil 2 met registratie PH-ULK uit dienst genomen
De knappe PH-ULK of beter 'de groene hulk' is blijkbaar aan het einde van zijn operationeel vliegleven gekomen. De Airbus Ecureuil 2 uit 2004 vloog sinds eind november 2017 bij Heli-Air in Harskamp nadat het eerder in de UK als G-STRL bij McAlpine en bij Harrier Entreprises had gevlogen.
Het toestel werd op 16 december 2023 afgeleverd op een dieplader bij HangarOne op vliegveld Teuge. De rotorbladen waren gedemonteerd voor het transport. Voor zover we te weten kwamen zal het toestel uit elkaar worden gehaald en zullen de 'serviceable' onderdelen worden hergebruikt of verkocht.
In maart 2019 vloog de PH-ULK een speciale opdracht voor ProRail.
Bell JetRanger met registratie OO-MOK uit het BE luchtvaartregister geschrapt
De intussen reeds 45 jaar oude Bell JetRanger met registratie OO-MOK is op 13 december 2023 uit het Belgisch luchtvaartregister geschrapt.
Het toestel was op 15 juli 2023 op het vliegveld Daris-Dijon in Frankrijk gecrasht toen de rotorbladen het dak van het fuelstation raakten. Het toestel is onherstelbaar vernield bij de crash maar als bij wonder kwamen alle vier de inzittenden er met de schrik van af. (zie foto).
Het Franse luchtvaartonderzoeksbureau BEA is een onderzoek gestart naar de oorzaak van de crash. Het onderzoek is nog steeds bezig. Volgens de piloot was een technisch probleem oorzaak van de crash.
Luxemburg verwacht inschrijving van zijn eerste Airbus H160
Luxemburg kan zich binnenkort verheugen over de inschrijving van de nieuwe Airbus H160 helikopter met serienummer 1042.
Het toestel werd op 15 december 2023 aangekondigd door Ludovic Letourneau en Thibaut Barthelemy van Lux Copter Services. Ervaren piloot Thibaut Barthelemy heeft intussen reeds zijn conversietraining achter de rug en zal het toestel na de levering besturen.
We kregen een aantal foto's van de H160 met serienummer 1042 in opbouw bij Airbus in Marignane (FR) en we vermoeden dat het toestel binnen een drietal maanden zal worden afgeleverd. Of we het toestel veel in Luxemburg zullen zien is nog af te wachten.
Bell 47G-4 met registratie OO-HPY in het Belgisch register
Op 15 december 2023 werd de knappe oldtimer Bell 47G-4 in het Belgisch luchtvaartregister als OO-HPY ingeschreven voor Bell-specialist Jef Keuppens.
Het toestel heeft reeds een lange geschiedenis. Het werd gebouwd in 1965 en vloog in Canada als CF-SCF. Na een ongeval in 1968 en een poosje als N1217W in het Amerikaans luchtvaartregister werd het daar in 1973 uitgeschreven en kwam het naar Duitsland.
In Duitsland werd het ingeschreven in als D-HIOU en bleef het daar vliegen tot Jef Keuppens de oldtimer op de kop tikte en in België registreerde. We vermoeden dat we het toestel binnenkort in en rond Tielen zullen zien vliegen.
Bell 47G-2 met registratie OO-KAB kreeg (een tijdje geleden) nieuwe eigenaar
De mooie Bell 47 uit 1957 met registratie OO-KAB die bij Bell-expert Jef Keuppens tot in de puntjes werd vernieuwd kreeg in oktober 2021 met het bedrijf Dino van Nick Claes een nieuwe eigenaar. Het intussen bijna 68-jarig toestel is stukken ouder dan zijn eigenaar en heeft net als de OO-HPY een lange geschiedenis.
Het toestel startte zijn vlieg carrière bij de Franse ALAT (Lichte Vliegwezen) als ALAT-117 en werd na twintig jaar uit dienst genomen bij het Franse leger. Het werd verkocht in de burgerluchtvaart en vloog jarenlang als F-BTSM in Frankrijk.
Het toestel vloog sinds april 2021 in België als OO-KAB bij Jef Keuppens.
NH90 met registratie N-234 na 8 jaar terug in Nederland
Eindelijk... Na 8 jaar kwam de NH90 met registratie N-234 uit Italië naar Nederland teruggevlogen. Het toestel uit 2013 was sinds 2015 in de Leonardo fabriek waar het zijn definitieve uitvoering kreeg nadat het eerder 2 jaar in Nederland had gevlogen in een voorlopige uitvoering.
Waarom het niet minder dan 8 jaar moest duren om het toestel zijn definitieve uitvoering te geven blijft een raadsel waarbij de uitvlucht COVID-19 niet van toepassing is.
Nu blijkt dat van de 19 Nederlandse marine NH90 helikopters er slechts 10 actief worden gebruikt. De andere zijn in onderhoud of in stockage. Misschien was Defensie NL wel gelukkig dat de N-234 wat langer in Italië bleef staan...
Airbus H120 Colibri met registratie N263CP heeft België verlaten
De bordeaux met gouden streep Colibri met Amerikaanse registratie N263CP van A. Vanderhoeven welke sinds 2006 in België gebaseerd was zullen we hier niet veel meer zien.
Het toestel stond reeds sinds 2019 aan de grond en te koop en is uiteindelijk aan een Tsjechische koper verkocht. Het toestel is op 2 december 2023 naar EHBK gevlogen waar het bij Aircraft Solutions een finale controle- en onderhoudsbeurt krijgt voor het finaal naar Tsjechië zal vertrekken.
De Colibri is op 8 december 2023 naar zijn nieuwe bestemming in Tsjechië gevlogen. Het is niet duidelijk of het daar onder zijn Amerikaanse registratie zal vliegen of een nieuwe Tsjechische registratie zal krijgen.
Héli & Co neemt tijdelijk twee Robinson R44 Raven II helikopters in gebruik
Het Luikse bedrijf Héli & Co, welke dagelijks controlevluchten maakt boven pijpleidingen in de Benelux en daarvoor Robinson R44 helikopters inzet, zal de komende maanden daarvoor gebruik maken van twee Franse Robinson helikopters.
De Robinson R44 Raven II met registratie F-GVYD van eigenaar Polycommerce uit Bar-le-Duc vliegt sinds half december 2023 controlevluchten vanop de Luikse luchthaven EBLG. Het toestel staat intussen ook te koop bij Planecheck voor € 172.000 met de vermelding beschikbaar vanaf 15 maart 2024.
De Robinson R44 Raven II met registratie F-HMKG van eigenaar Tecair en basis in het Franse Biarritz, staat sinds 20 december 2023 gebaseerd op EBAW. Het toestel zal er tijdens de wintermaanden tijdelijk de Robinson R-44 Clipper II, OO-HEY vervangen die op EBKT bij Air Technology staat voor een groot onderhoud.
LAR (Luxembourg Air Rescue) gaat ook andere MD902 helikopters vervangen
De Luxemburgse lucht ambulancedienst LAR heeft op 8 december 2023 zijn Airbus H145-D3 met registratie LX-HLP officieel in dienst genomen. Dit is de H145 versie met de vijf hoofdrotorbladen die minder vibraties genereert en daardoor meer comfort biedt voor patiënten en passagiers. Het toestel uit 2018 is afkomstig van het Duitse DRF Luftrettung waar het vloog met de registratie D-HDSO.
De huidige vloot van de LAR bestaat uit vier MD902 helikopters en twee H145 D3 helikopters. LAR heeft nu beslist om zijn resterende vier MD902 EMS (LX-HAR, LX-HMD, LX-HMS en LX-HRC) helikopters in de komende tijd ook te vervangen door Airbus H145-D3 helikopters. Daarmee zal de Luxemburgse ambulancedienst LAR beschikken over een vloot van 6 Airbus H145-D3 helikopters.