Bezig met laden...

Logboek

Helikopter-nachtvliegen is niet ongevaarlijk

Helikopter-nachtvliegen is niet ongevaarlijk

In deze herfst zijn er meestal een aantal mooie 'donkere' avonden ideaal om onze skills op het vlak van nachtvliegen terug bij te spijkeren.

Na zonsondergang 'VFR nacht' vliegen in een helikopter is een leuke belevenis maar niet zonder gevaar. Vooral het vliegen op lage hoogte, de beperkte zichtbaarheid, schaars verlichte vliegvelden en geen zicht waar je bij eventuele autorotatie terechtkomt, zijn risico's die je vooraf goed moet inschatten. Iedere VFR-nachtvlucht moet je dan ook goed voorbereiden.

 

Een ongeval is snel gebeurt.

  • Op 7 maart 2007 namen de Robinson R22 met registratie PH-JGR en de Airbus Colibri met registratie N263CP, deel aan een VFR-nachtvlucht vanop het Duitse vliegveld Stadtlohn-Vreden nabij de Nederlandse grens bij Winterswijk. Men vloog toen nacht-VFR in Duitsland omdat dit in Nederland niet mocht.
  • De Robinson R22 zet vanuit hover zijn start in maar heeft niet gezien dat de Colibri net geland is en nog op de runway taxied. De rotorbladen van de R22 raken het landingsgestel van de Colibri en crasht op de startbaan. Beide inzittenden van de R22 lopen lichte verwondingen op. De Colibri kan zich op eigen kracht op de startbaan neerzetten, de inzittenden lopen geen verwondingen op. De R22 is klaar voor de schroothoop, de Colibri wordt bij NHV Oostende gerepareerd.
  • Lees meer over dit ongeval (klik hier).    

Dit voorbeeld met toestellen uit onze eigen contreien bewijst dat een ongeval bij nacht in een klein hoekje zit. 

 

In Nederland mogen we sinds 1 januari 2020 ook VFR-nachtvliegen. 

  • De Vliegclub Rotterdam en Flevo hebben op vraag van AOPA een briefing gemaakt voor de GA sector over VFR-nachtvliegen. Alle aspecten komen aan bod en je moet deze doornemen voor je gaat nachtvliegen.
  • VFR-nachtvluchten zijn NIET toegestaan voor drone (RPA)

In België is VFR-nachtvliegen reeds lang toegestaan maar aan bepaalde beperkingen onderhevig.

  • VFR-nachtvluchten moeten voldoen aan de voorwaarden van SERA.5005c, je kunt de voorwaarden nalezen in het AIP (onder ENR-1.2)
  • VFR-nachtvluchten zijn sinds 1/1/2021 ook toegestaan voor drones (RPA) 
  • VFR-nachtvluchten zijn NIET toegestaan voor zwevers, DPM en ULM

In Luxemburg zijn de VFR-nachtvluchten toegestaan onder voorwaarden

  • Alleen in gecontroleerd gebied en mits goedkeuring
  • VFR-nachtvluchten moeten voldoen aan de SERA.5005c voorwaarden in de Luxembourg CTR, Luxembourg TMA (up to FL 95) of klasse G luchtruim (tot 2 000 FT AMSL)
  • Je kunt de voorwaarden nalezen in het AIP (onder ENR-1.3.1.2).

Er zijn ook weinig studieboeken beschikbaar over 'Helicopter Night VFR' en daarom heeft de Franse DGAC (Direction Générale de l'Aviation Civile) in 2020 een eigen studiegids uitgebracht onder de titel 'Le VFR de nuit en helicoptère', die beschikbaar is en je hier kunt downloaden.    

Voor instructeurs die 'nacht VFR-rating' opleidingen geven, is er ook - zij het wel een Franstalige gids - die kun je hier downloaden.

Many safe night flights...

Foto © Helispot

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *