Bezig met laden...

Logboek

Bank Of America voorspelt 62% groei in eVTOL industrie in 5 jaar

Bank Of America voorspelt 62% groei in eVTOL industrie in 5 jaar

Net voor de opening van de Paris Airshow 20025 heeft het Global Research Institute van de Bank of America (BofA) op 3 juni 2025 een analyse gepubliceerd over wat zij noemen de 'Low-Altitude Economy'. Onder de hoofding 'The low-altitude economy is taking off' hangen de economen van de BofA een vrij positief beeld op over de toekomst van de eVTOL en zien ze zes belangrijke toepassingen waar de eVTOL zal worden ingezet: publiek veiligheid - politie, logistieke distributie, EMS, brandbestrijding, toerisme, stadstaxi, en transport tussen steden en binnen steden. Je kunt het rapport hier nalezen

Wat is volgens BofA de toekomst van de eVTOL?

  • eVTOLs worden beschouwd als een aanvulling op civiele luchtvaartmaatschappijen en grondtransportmiddelen zoals auto's, metro's, treinen en hogesnelheidstreinen (HSR's), en als een concurrent van helikopters. Over het algemeen bestrijken civiele luchtvaartmaatschappijen reizen van meer dan 800 kilometer (km), HSR's 400-1.000 km, en auto's 5-200 km.
  • Volgens de analyse van BofA Global Research nemen helikopters/eVTOLs de kortste reistijd in beslag bij afstanden tussen 150 km en 400 km, vergeleken met auto's, HSR's en civiele luchtvaartmaatschappijen. Voor reizen van 50-150 km duurt een eVTOL-reis iets langer dan die met auto's, treinen en metro's en brengt hogere kosten met zich mee. Daarentegen bieden eVTOLs meer privacy en een premium reiservaring.
  • Conclusie: BofA Global Research verwacht dat eVTOLs vooral zullen dienen als aanvulling op personenauto’s (PVs), metro’s/HSRs en bussen voor afstanden van 50-150 km. Gemiddeld genomen zal een eVTOL iets meer reistijd kosten dan bussen, PVs en metro's binnen deze afstand, terwijl voertuigen en metro’s goedkopere tarieven kunnen hanteren. Toch bieden eVTOLs een betere privacy en een luxere ervaring. Bij reizen van 150-400 km hebben eVTOLs een vergelijkbare reistijd als een helikopter, maar ze zijn veiliger, milieuvriendelijker, veroorzaken minder geluidsoverlast en hebben lagere productiekosten en operationele kosten.
  • BofA ziet de globale 'Low Altitude Economy' markt groeien van $3 miljard in 2025 tot $ 61 miljard in 2035 en niet minder dan $ 210 miljard in 2045.

 

Onze visie op het rapport

We hebben de analyse van de BofA doorgenomen en zijn duidelijk iets meer gereserveerder dan de Bank of America. We zien dat er op heden in de Westerse wereld nog geen enkele eVTOL een certificatie heeft verkregen en dat zal vermoedelijk niet voor eind 2026 gebeuren.

BofA ziet ook geen graten in de huidige problematiek rond de financiering van vele eVTOL projecten. Ervaringen bij Volocopter, Lilium, Overair en anderen tonen aan dat de appetijt van het venture capital voor de 'Low Altitude Economy' duidelijk verminderd is en ongetwijfeld zal leiden tot vertragingen bij sommige projecten en stopzetten van andere projecten. 

Waar de BofA de ideale inzet van de eVTOL ziet bij afstanden tussen 150 km en 400 km zijn de meeste eVTOL's die in ontwikkeling zijn niet geschikt voor dit bereik. De afhankelijkheid van de batterijtechnologie om grotere afstanden te bereiken is een duidelijke handicap. Misschien zal de hybride waterstof / electro aandrijving met een oplossing komen.

De snelle revolutie van deze 'Low Altitude Economy' markt' zal ons inzien eerder een evolutie zijn met tijdslijnen die duidelijk langer zullen duren dan BofA in zijn analyse stelt.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *