Bezig met laden...

Logboek

Belgische Defensie kiest voor Airbus H145M helikopters

Belgische Defensie kiest voor Airbus H145M helikopters

Afgelopen vrijdag werd na een bericht in De Morgen langs een aantal kanalen bevestigd dat de Belgische Defensie haar keuze heeft gemaakt voor het project 'Lichte Legerhelikopters' en dat Minister van Defensie Dedonder de regering zal vragen deze keuze te bevestigen. Dit dossier zou op de ministerraad van vrijdag 10 maart 2023 worden besproken.

Defensie kiest de Airbus H145M als haar nieuwe lichte all-round helikopter en de aankoop van de 15 helikopters zou € 251 miljoen kosten. Deze aankoop was voorzien in het Star-plan en budget 2025-2030 (zie ons artikel van 29 november 2022). 

Deze 15 Airbus H145M zullen de 10 laatste Agusta A109 BaI helikopters vervangen die momenteel op de basis Beauvechain zijn gestationeerd. De betrokken en beruchte Agusta helikopters zijn in 1992 in dienst genomen - toen een vloot van 46 helikopters - en hebben intussen reeds 30 jaar dienst achter de rug. Een drietal jaar geleden kregen ze een IFR-avionics upgrade. Eens de Airbus H145M geleverd (periode 2024-2025) zullen de 4 groene NH90 TTH transporthelikopters (RN-05, RN-06, RN-07 en RN-08) uit dienst worden genomen en vermoedelijk worden verkocht.

Dat de keuze op de Airbus H145M is gevallen is zeker geen verrassing. In legerkringen was deze keuze al een jaar geleden duidelijk. Ook Leonardo (de huidige naam van Agusta) en Bell Helicopters zouden voorstellen gemaakt hebben maar deze hebben de militairen blijkbaar niet kunnen overtuigen.

Het Luxemburgse leger kreeg eind 2019 zijn eerste Airbus H145M, de LX-FAA en begin 2020 zijn tweede H145M de LX-FAB. Deze helikopters zijn zeer actief boven Luxemburg en worden meestal door de Luxemburgse Politie gebruikt. Of de Belgische Politie ook voor de Airbus H145M zal kiezen om haar MD-helikopters te vervangen is niet geweten. 

Ook het Duitse leger heeft de Airbus H145M in dienst. De luchtmacht heeft reeds 15 H1453 bij de Special Forces en het leger heeft 7 H145 helikopters als SAR (Search & Rescue) helikopters. Begin deze maand keurde de Duitse regering de exportvergunning voor 6 Airbus H145M-helikopters aan Cyprus goed. Het Amerikaans leger exploiteert een vloot van meer dan 460 helikopters van de H145-familie onder de naam UH-72 Lakota 

De Airbus H145M helikopters zullen in de Airbus Helicopters fabriek in het Duitse Donauwerth worden gebouwd. Voor zover bekend zullen de toestellen vanaf begin 2025 worden uitgeleverd. Over de uitrusting en eventuele bewapening is nog niets bekend.

De aankoop heeft ook de goedkeuring nodig hebben van de Industriële Defensieraad voorgezeten worden door minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) en minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). Zij moeten samen met “topexperten uit industrie, wetenschap, defensie en internationaal recht” een manier vinden om bij nieuwe legeraankopen meer geld te laten terugvloeien naar de Belgische economie.

Dit was een onderdeel van het akkoord dat de federale regering heeft gesloten rond defensie en de verhoging van het budget naar 1,54% en 2%. Ook de overheidsholding FPIM zal deel uitmaken van de Defensieraad. Het is nog niet bekend of en op welke manier België 'economische voordelen' zal krijgen uit deze aankoop van Airbus H145M helikopters.

 

Naschrift i.v.m. onderstaande vragen:

  1. De vloot van de Federale Luchtpolitie Rago is gemiddeld jonger dan de Agusta helikopters uit 1992 die door de Airbus H145M worden vervangen. 
    • Een overzicht van deze vloot kun je hier nalezen.
    • Er is duidelijk geen urgentie om deze vloot nu volledig te gaan vervangen. Men zou bijvoorbeeld de 3 oudste MD900 kunnen vervangen door jongere tweedehands MD's en dan later de ganse vloot gelijktijdig vervangen.   
  2. Voor zover we weten is er nog geen finaal voorstel klaar voor de zware transporthelikopters. We horen wel interesse voor de Chinook die zou zorgen voor de interoperabiliteit met Nederland.

4 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *