Bezig met laden...

Logboek

Het Indische HAL krijgt beperkte EASA-certificatie voor de Dhruv heli

Het Indische HAL krijgt beperkte EASA-certificatie voor de Dhruv heli

We ontvangen vorige week een triomfantelijke melding van de Indische helikopterbouwer HAL (Hindustan Aeronautics Limited) dat haar bi-turbine lichte Dhruv helikopter door EASA is gecertificeerd.

Op de foto ziet u Dr. D.K. Sunil, Director Engineering en R&D van HAL die het type-certificaat ontvangt in Brussel in aanwezigheid van Filip Cornelis, Directeur Luchtvaart van de EU Directoraat-generaal Transport & Mobility, Luc Tytgat, Strategy & Safety Managment Director, EASA, SK Mishra, van het Indiase ministerie voor burgerluchtvaart en Vikram Dev Dutt, van de Indiase luchtvaartautoriteit DGCA.

Het is de eerste maal dat een helikopter, ontwikkeld en gebouwd in India, een type-certificaat ontving van EASA. De Dhruv is een 5,5 ton helikopter die door de Indiase DGCA in 2001 gecertificeerd werd. Hun type-certificaat was de basis van het EASA certificaat. 

Bij nader toezien van het beperkte EASA certificaat (klik hier) blijkt deze wel zeer beperkt te zijn. Zo besluit het type-certificaat dat de Dhruv niet in overeenstemming is met de EASA certificatienorm CS-29 en legt het de volgende beperkingen op:

  • er mogen geen passagiers worden vervoerd
  • er mag geen cargo worden vervoerd
  • er mag slechts met 50% van de maximale brandstof worden gestart
  • de bemanning moet minstens uit 2 piloten bestaan
  • het toestel mag alleen vliegen onder de 'VFR dag' omstandigheden
  • het toestel mag alleen vliegen als CAT B
  • voor en na ieder vlucht moet een check gebeuren op brandstoflekken
  • na 300 vlieguren moeten de bladders van de brandstoftanks worden vervangen.

Men kan zich afvragen wat de bedoeling is van HAL met een dergelijk beperkt type-certificaat. Dit laat hooguit testvluchten toe en potentiële kopers zullen door deze beperkingen minstens hun bedenkingen hebben.

Overigens zijn er met de militaire versie van de Dhruv reeds een aantal incidenten gebeurd die het vertrouwen in het toestel hebben ondermijnd. Het Indiase Centrum voor Militaire Luchtwaardigheid en Certificering (CEMILAC) stuurde op 23 april 2023 een schrijven aan de drie militaire componenten en de kustwacht met de opdracht tot een ontwerpbeoordeling door een expertenpanel van een "veiligheids-kritisch systeem" aan boord van de in India gebouwde Dhruv ALH helikopter. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *