De Robinson R44, die neergestort is te Roeselare waarbij de twee inzittenden omgekomen zijn, is een R44 Raven I die in de US is ingeschreven, met call sign N60JD. Het toestel is normaal op Wevelgem gestationeerd.
De piloot van het toestel is de eigenaar van JDR (John Deconinck Rally division); met de helikopter wilden piloot John Deconinck en passagier Lieven Ghekiere (van het bedrijf G&V tankstations) de Rally Omloop van Vlaanderen volgen. John Deconinck is zelf ook een ex-rallypiloot en had een paar door hem ge-tunde wagens in de rally meerijden. Ghekiere sponsorde ook een paar wagens in de rally.
Commissaris Rudy Cracco van politiezone Riho: “De helikopter was inderdaad kort voor de crash opgestegen aan de overzijde van het hallencomplex. Het toestel vloog eerst nog boven het rallycomplex op de hallen en Schiervelde en vloog dan over het voetbalveld. Dan is de heli in de problemen geraakt en neergestort.”
Mogelijk hadden de inzittenden al kort voordien problemen ondervonden met de helikopter. Enkele ogenblikken eerder hadden ze al een landing gemaakt op het veld van een landbouwer aan de overkant van de straat.
Twee mannen lagen roerloos naast het toestel en omstaanders gingen dichterbij om ze in veiligheid te brengen. Vloeistof was uit de helikopter aan het druppelen, in geen tijd vloog het toestel in brand. Men probeerde nog met brandblusapparaten het vuur te bedwingen, maar dat was een onbegonnen zaak. We kregen net een extra info dat in het toestel geen bladder tanks zouden zijn geinstalleerd; dit zou de post-fire kunnen verklaren.
In 2012 werkte de piloot een tijdlang aan een restauratie-project van een Airbus Ecureuil.
De foto van de N60JD werd vorige maand nog door onze huisfotograaf Tom Buysse te Wevelgem genomen.
De Robinson vloog tot 2009 in Ierland onder de call-sign EI-TOY. Op 23 september 2007 na slechts 11 vlieguren had het toestel een serieus incident maar de ervaren piloot kon het toestel veilig aan de grond zetten. Lees het verslag hier.