Bezig met laden...

Logboek

Tour de France gebruikt SAF voor helikopteroperaties

Tour de France gebruikt SAF voor helikopteroperaties

Helikopters spelen een essentiële rol bij de live-uitzendingen van grote sportevenementen. Het gebruik van SAF (duurzame vliegtuigbrandstof) is een krachtige hefboom om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. De helikopters van de Tour de France en de HBG-groep zijn daar een voorbeeld van.

Hélicoptères de France, onderdeel van HBG, is gespecialiseerd in allerlei luchtwerk, brandbestrijding en ondersteuning bij evenementen van wereldklasse.  Voorbeelden hiervan zijn de Dakar Rally in de winter en wielerwedstrijden de rest van het jaar, met als hoogtepunt de Tour de France in juli.

"We gebruiken zeven tot negen helikopters voor deze grote race", legt Jean-Marc Genechesi, piloot, instructeur en directeur van Hélicoptères de France uit. “Onze helikopters worden namelijk gebruikt door twee klanten: ASO, de organisator van de Tour, en Euromedia (voor France Télévisions), die de beelden levert die over de hele wereld worden uitgezonden.”

H125-helikopters voldoen perfect aan de behoeften voor transport en filmen

Organisator ASO gebruikt helikopters om VIP's of organisatoren te verplaatsen, waarvoor eenmotorige Airbus H125's voldoende zijn.

Anders ligt het bij France Télévisions, dat alleen werkt met tweemotorige Airbus Ecureuils om te filmen: “Bi-turbines zijn vereist voor alle vluchten op lage hoogte”, legt Jean-Marc Genechesi uit. “De perfectie en vloeiendheid van de beelden die tijdens de verschillende etappes van de Tour worden geleverd, verhullen op slimme wijze de complexiteit van de organisatie, met bijvoorbeeld strikte routevereisten en de noodzaak om talloze tijdelijke helikopterplatforms op te zetten om de helikopters bij te tanken.

Verder is sinds vorig jaar het gebruik van biobrandstof (duurzame luchtvaartbrandstof, kortweg SAF - Sustainable Aviation Fuel) een vereiste geworden.

SAF voor een kleinere ecologische voetafdruk

"Het verkleinen van de CO²-voetafdruk is al jaren een van de belangrijkste aandachtspunten van de Tour", zegt Jean-Marc Genechesi. “Net zoals elektrische auto’s zijn geïntroduceerd in het konvooi, heeft ASO ons vorig jaar gevraagd om een derde van alle etappes met SAF-brandstof af te leggen, wat we ook hebben gedaan.”

Dit was een verzoek dat gemakkelijk werd ingewilligd: de H125 is gecertificeerd om te vliegen met 50% SAF, wat het geval is voor alle helikopters binnen het Airbus-assortiment. Vandaag de dag kan SAF de CO²-uitstoot gedurende zijn hele levenscyclus met gemiddeld 80% verminderen, zonder dat het verbruik of het vermogen verandert in vergelijking met traditionele brandstof.

Voor de Tour de France van dit jaar zullen Airbus H125 helikopters ingezet worden voor de transportbehoeften van ASO, en drie Ecureuils voor France Télévisions voor filmopnamen en uitzendingen vanuit de lucht.

Met het verplichte gebruik van SAF werkt HGB om de biobrandstof tijdens de race overal beschikbaar te maken. “Vorig jaar was er maar één opslag- en afleverpunt van SAF in Zuid-Frankrijk. Voor de Tour van 2023 zal SAF beschikbaar zijn op verschillende luchthavens, wat ons zal helpen om nog ambitieuzere verbruiksdoelstellingen te halen”, zegt Jean-Marc. In totaal zal Hélicoptères de France SAF gebruiken voor 50% van de etappes voor ASO en 30% voor France Télévisions.

Een kleine doorbraak voor een groot evenement.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *