Bezig met laden...

Logboek

Nederlandse maritieme NH-90 heeft last van corrosie

Nederlandse maritieme NH-90 heeft last van corrosie

De militaire helikopter NH-90 blijkt te kampen met 'bovenmatige corrosie en slijtage'. Dat heeft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten. Het is niet de eerste keer dat er problemen met de NH-90 zijn. De gebreken kwamen boven water na inzet van de helikopter tijdens de antipiraterijmissie voor de kust van Somalië en bij inzet in de Cariben. Uit eerste onderzoek blijkt het 'vooral te worden veroorzaakt door ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies'.

De fabrikant erkent de fouten en werkt aan oplossingen, aldus Hennis. Ze onderzoekt hoe en op welke wijze de fouten op de fabrikant kunnen worden verhaald. De gebreken hebben geen gevolgen voor de inzet van de NH-90 dit jaar. Ze zijn door een EU-consortium bij de Italiaanse fabriek Agusta gefabriceerd.

Er waren al eerder moeilijkheden met het toestel. Het project liep flinke vertraging op, er waren technische gebreken en flinke financiële tegenvallers. Defensie heeft er twintig besteld waarvan er inmiddels elf zijn geleverd. Hennis noemde het project vorig jaar een hoofdpijndossier.

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) onderzoekt de problemen. Verder kijkt Defensie wat de gevolgen zijn voor onder meer de komst van de laatste negen helikopters, de opleiding en de beschikbaarheid voor operaties. Eind april verwacht Hennis meer zicht te hebben op aard en omvang van de problemen.

Bemanningsleden hebben geklaagd over het geluid van de helikopter. Uit onderzoek blijkt dat in vier van de 46 gevallen sprake is van gehoorschade. Dit aantal is niet bovengemiddeld en het geluidsniveau voldoet aan de wettelijke normen, aldus de minister. Er is een aantal maatregelen genomen waaronder betere afstelling van de helm.

Er wordt nu onderzocht of de meerkosten van dit project kunnen verhaald worden op producent AgustaWestland, een zustermaatschappij van de fabrikant van de Fyra treinen. Bronnen suggereren dat Defensie de nog te leveren 9 helikopters zou willen annuleren.

Intussen is dit nieuws ook in België doorgedrongen. België heeft intussen twee van de acht bestelde NH-90  toestellen ontvangen (call-sign RN05 en RN06 - beide in TTH versie). Minister De Crem stelde dat de Belgische toestellen niet bij AgustaWestland maar bij Airbus Helicopters worden gebouwd (in tegenstelling tot de Nederlandse toestellen) en dat beide geleverde helikopters ook in een Full Operational versie zijn; ook zouden de nog te leveren 4 stuks in de versie NFT (Nato Frigate Helicopter - operaties boven zee) voor België uitgerust zijn met een extra beschermlaag.

Ondanks alle verklaringen blijft NH-90 zeker een probleemproject. Vertraging bij het ontwerp, vertragingen bij de leveringen, de zeer hoge kostprijs, geluidoverlast en nog een reeks kleinere mankementen hebben de reputatie van dit toestel van bij de start onderuit gehaald. Of we dit allemaal zullen kunnen catalogeren onder de noemer kinderziektes is nog maar zeer de vraag. De Seakings hebben een ijzersterke reputatie opgebouwd en worden ondanks hun hoge ouderdom nog steeds met succes ingezet; NH-90 zal - hopelijk na zijn kinderziektes - deze taak volledig moeten overnemen. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *