Zoals we reeds eerder schreven moeten onze vliegtuigen en helikopters vanaf 1 Januari 2018 uitgerust zijn met boordradio's met een frequentiespacing van 8.33kHz in plaats van 25kHz. Deze beslissing van de Europese Commissie komt er omdat de air-frequentieband meer en meer dichtgeslibd raakt en er vraag blijft naar meer frequenties.
Een campagne van de IAOPA om een deel van de ombouwkosten te laten subsidieren door Europa liep op een sisser uit en zodoende zal iedere helikopter operator zelf moeten opdraaien voor de kosten om zijn radio's te vervangen door types met een 8.33kHz spacing.
Op drie maand voor de officiele deadline hebben verschillende lidstaten van de Europese Unie officieel aangekondigd dat zij uitzonderingen zullen toestaan op deze verplichting. Lokale GA verenigingen en AOPA zijn hier de drijvende krachten om de kosten over een langere periode te kunnen spreiden.
Eurocontrol heeft bevestigd dat 18 lidstaten reeds melding hebben gemaakt van uitzonderingen; het betreft Ierland, Litouwen, Portugal, Zweden, Zwitserland, Finland, Nederland, Slovenie, Kroatie, Hongarije, Malta, Estland, Polen, UK, Noorwegen, Frankrijk, Spanje en Denemarken. Deze uitzonderingen zullen door de CAA's van de betrokken landen in de nationale AIP's worden gepubliceerd.
Voor Finland zou de Europese Commissie een 10 jaar overgangsperiode hebben goedgekeurd voor de 8.33kHz spacing; op basis van deze overgangsperiode heeft de Finse CAA voor haar vliegtuigen en helikopters een 10 jaar overgangsperiode toegestaan. Maar nieuwe toestellen en vervangingen moeten wel met radio's met 8.33kHz spacing uitgerust worden.
Denemarken heeft uitzonderingen gemaakt voor VFR trafiek onder FL 195 buiten de Kopenhagen TMA. Ook Zweden en Noorwegen gaan uitzonderingen toestaan in een overgangsperiode.
In Ierland IFR en VFR trafiek in class G en VFR trafiek in class C is vrijgesteld tot 2024.
Portugal heeft een uitzondering klaar voor G airspace en ongecontroleerde vliegvelden.
IAOPA volgt de situatie op de voet en poogt in alle landen een overgangsperiode te bekomen. Het is wel niet duidelijk hoe de situatie er zal uitzien in zo'n overgangsperiode. Want als je met een radio met 25kHz spacing naar een land wil vliegen waar reeds 8.33kHz spacing operationeel is zal dat niet meer lukken, ongeacht de overgansmaatregelen.
Wordt in de komende maanden ongetwijfeld vervolgd.