Bezig met laden...

Logboek

FLASH: OM seponeert zaak uit 2023 tegen Heli-Holland

FLASH: OM seponeert zaak uit 2023 tegen Heli-Holland

Even terug in de tijd, op 3 juli 2023 valt de politie samen met de rechercheurs van ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) binnen bij Heli-Holland zowel in de hoofdzetel Emmer-Compascuum als op de basis op het vliegveld Den Helder. Een paar dagen later valt te lezen in de media dat de inval zou te maken hebben met een onderzoek naar de luchtwaardigheid van de Airbus EC155 met registratie PH-EQU.

Op 4 juli 2023 laat het OM (Openbaar Ministerie) Noord-Holland de helikopter in Den Helder in beslag nemen. Maar verder onderzoek wees uit dat er onvoldoende strafvorderlijk belang was om het beslag te laten voortduren. Het OM heeft daarom besloten het beslag per 22 augustus 2023 op te heffen. In een bericht op 21 augustus 2023 stelt het OM dat het strafrechtelijk onderzoek wordt voortgezet en dat de verwachting is dat dit op korte termijn wordt afgerond, waarna het OM op basis van de onderzoeksbevindingen een afdoeningsbeslissing zal nemen.

Terug naar heden. Bijna 2 jaar nadat het OM 'verwacht dat het onderzoek op korte termijn' zal worden afgerond komt het OM met een nieuw bericht dat ze de zaak seponeert wegens onvoldoende bewijs. Eerder hadden de inspecteurs van ILT de luchtwaardigheid van de betrokken helikopter na onderzoek goedgekeurd. Het OM heeft een uitgebreid nieuwsbericht verspreid om haar conclusie - dat onvoldoende bewijs bestaat voor de verdenkingen - toe te lichten. Het nieuwsbericht kun je hieronder lezen. 

Beslissing in strafrechtelijk onderzoek naar luchtvaartbedrijf: OM seponeert vanwege onvoldoende bewijs
Nieuwsbericht | 11-06-2025 | 10:40

Het Openbaar Ministerie (OM) Noord-Holland heeft een afdoeningsbeslissing genomen in het strafrechtelijk onderzoek naar een luchtvaartbedrijf dat vestigingen heeft in Den Helder en Emmer-Compascuum. Het OM heeft besloten om de zaken tegen drie verdachten – het bedrijf, de eigenaar en een manager – te seponeren vanwege onvoldoende wettig en overtuigend bewijs. De zaak tegen een andere medewerker was al eerder geseponeerd, toen uit onderzoek bleek dat er geen verdenking meer tegen haar was.

Het onderzoek naar het luchtvaartbedrijf - door de Dienst Infrastructuur en de luchtvaartpolitie van de Landelijke Eenheid - begon met informatie die binnenkwam bij het Team Criminele Inlichtingen (TCI) van de Inlichtingen en Opsporingsdienst (IOD) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daaruit bleek dat er onder andere niet-gecertificeerde onderdelen zouden zijn gebruikt, en onderdelen waarvan de levensduur was overschreden. Dit zou zijn toegedekt met valse certificaten. Verder werd onderhoud niet altijd gedaan door monteurs met de juiste licentie en werden onderhoudsrapporten soms afgetekend zonder dat het werk was gecontroleerd. Dat leverde de verdenking op van valsheid in geschrifte, niet- luchtwaardig onderhoud en desondanks toch vliegen. Het ging met name om één helikopter van het bedrijf, waarop het onderzoek vervolgens werd gericht.

Die helikopter werd in beslag genomen. Een team van deskundigen van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) onderzocht de administratie van de helikopter. Ruim anderhalve maand later werd het beslag weer opgeheven, omdat er geen aanknopingspunten uit de administratie van het bedrijf konden worden gehaald om technisch onderzoek te doen. Deze aanknopingspunten waren noodzakelijk, omdat in de informatie die het TCI ontving geen specifieke onderdelen waren beschreven. De ILT heeft daarop de helikopter geïnspecteerd en geoordeeld dat die weer veilig in gebruik kon worden genomen.

In het rapport van de deskundigen van het NLR werd geconcludeerd dat de tekortkomingen in de administratie van het bedrijf dusdanig waren dat op basis van Europese regelgeving sprake is van een niet-luchtwaardige helikopter, met het voorbehoud dat er ruimte was voor uitleg en/of verduidelijking met betrekking tot bepaalde bevindingen. Het OM heeft de verdediging in de gelegenheid gesteld om schriftelijk te reageren op het rapport. Gelet op die reactie concludeerde het OM dat daardoor een deel van de bevindingen kwam te vervallen, een deel niet te beoordelen was en een deel overeind bleef. Wat bleef staan, was de twijfel aan de luchtwaardigheid van de helikopter tijdens twee vluchten eind 2022 op basis van Europese regels.

Over de uitleg van die regels heeft het OM advies ingewonnen bij de Europese luchtvaartorganisatie EASA (Europees agentschap voor veiligheid in de luchtvaart). EASA adviseerde om de tekortkomingen te laten beoordelen door de nationale toezichthouder van Nederland, de ILT. Het OM heeft geprobeerd dit in gang te zetten, maar de rechter-commissaris heeft dit afgewezen. Anders dan het OM, was de rechter-commissaris van oordeel dat de inspecteurs van de ILT in dit specifieke geval onvoldoende onafhankelijk waren om de vragen van het OM te beantwoorden: ze hebben allemaal ooit al met het bedrijf van doen gehad. Het OM is het met die beslissing niet eens - de interpretatie van de Europese regels door de inspecteurs zou vooral van algemene aard zijn - maar berust daarin met het oog op het tijdsverloop en het feit dat uit diverse inspecties van de ILT geen nieuwe tekortkomingen naar voren zijn gekomen. Zonder de uitleg van de ILT bestaat naar het oordeel van het OM onvoldoende zekerheid over de interpretatie en toepassing van de Europese regels in dit specifieke geval. Het OM komt daarom tot de conclusie dat onvoldoende bewijs bestaat voor de verdenkingen.

Blijft natuurlijk de vraag wie het nodig achtte om Team Criminele Inlichtingen (TCI) van de Inlichtingen en Opsporingsdienst (IOD) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te informeren over de in het bericht aangehaalde zware beschuldigingen waarvan het onderzoek nu op niets uitdraait. Waarom een dergelijke zaak rond luchtwaardigheid bijna 2 jaar moet aanslepen zal ook niemand begrijpen

Bij de start van deze zaak stelde Rene Van der Haring, eigenaar van Heli Holland, dat deze zaak in verband stond met een rechtszaak welke hij heeft ingespannen - en intussen heeft verloren - tegen Defensie en ILT naar aanleiding van de toewijzing van de opdracht 'kustwachthelikopter' aan het Amerikaanse Bristow.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *