
EHang heeft de volgende generatie onbemande eVTOL voor lange afstanden, zijn VT35 onthult tijdens een groots evenement in Hefei, China, op 13 oktober 2025.
De VT35 bouwt voort op het VT30-prototype en beschikt over een lift-&-cruise-ontwerp, een configuratie voor twee passagiers en een bereik van ongeveer 200 km. Een langeafstandstaxi die ideaal is voor intercity-, zee- en bergvervoer. Compact, efficiënt en volledig autonoom (pilootloos), kan het opereren vanaf bestaande EH216-S-vertiports, wat een naadloze verbinding tussen stad en stad mogelijk maakt.
Met zijn autonoom vluchtbesturingssysteem, milieuvriendelijke voortstuwing en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen markeert de EHang VT35 een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het transportnetwerk op lage hoogte en het ecosysteem voor duurzame luchtmobiliteit.
Zhao Wang, Chief Operating Officer van EHang: "De lancering van onze VT35 markeert een nieuw hoofdstuk voor pilootloze eVTOL's met een groot bereik en versnelt de commercialisering in diverse scenario's. De VT35 en de EH216-S zullen samen een verbonden luchtmobiliteitsnetwerk bouwen en zo veiliger, slimmer en groener transport bevorderen."
De VT35 heeft een tandemvleugelconfiguratie met twee zitplaatsen. Het toestel maakt gebruik van acht propellers met gedistribueerde lift voor verticaal opstijgen en landen, die overgaan in een duwpropeller en vaste vleugels voor een efficiënte kruisvlucht. Met een volledig beladen bereik van ongeveer 200 kilometer biedt de VT35 zowel langeafstandscapaciteiten als compacte veelzijdigheid.
Vergeleken met zijn voorganger, de VT30, behoudt de VT35 superieure aerodynamische efficiëntie en vluchtstabiliteit, terwijl hij een compactere voetafdruk heeft – met een lengte en spanwijdte van ongeveer 8 meter, een hoogte van 3 meter en een maximaal startgewicht van 950 kg. De oplaadtijd van het toestel bedraagt minder dan 60 minuten.
Het compacte ontwerp vermindert operationele risico's op de grond en verhoogt de kosteneffectiviteit. De VT35 is met name compatibel met bestaande EH216-S vertiports en kan een breed scala aan stedelijke start- en landingslocaties gebruiken, waaronder parken, daken, parkeerterreinen, enz. Deze interoperabiliteit verbetert de benutting van de infrastructuur aanzienlijk en ondersteunt naadloze intercity-luchtmobiliteit, rechtstreeks tussen stadscentra.
De VT35 heeft een lanceringsprijs van $ 910.000 en vergeleken met twee andere Chinese eVTOL's, de Aerofugia AE200 die +/- $ 3 miljoen kost en de Autoflight Prosperity die +/- $ 2 miljoen kost is de EHang VT-35 zeker competitief maar wel niet 100% vergelijkbaar.
Foto's © EHang - press
Video:
