
Nieuwe eigenaar voor de Bell 47G-4 met registratie OO-HPY
De knappe Bell 47G-4 met registratie OO-HPY krijgt met Jef Keuppens een bekende eigenaar. Het toestel uit 1965 vierde dit jaar zijn 60e verjaardag maar mag nog niet genieten van zijn pensioen. De nieuwe eigenaar zal het toestel luchtwaardig houden en in een perfecte technische conditie.
Het toestel blijft zoals voorheen gebaseerd op de prachtige Keuppens helihaven te Tielen.
Foto credit Jesse Vervoort - met onze dank.
DHC (Defensie Helikopter Commando) ontvangt Apache AH-64E met registratie Q-43
De Apache met serienummer N013 was reeds sinds eind februari 2025 aangekomen op de vliegbasis Woensdrecht en kreeg de afgelopen maanden de specifieke Nederlandse uitrusting ingebouwd door DMO - COMMIT.
Na een tweetal testvluchten rond Woensdrecht is de aanvalshelikopter op 9 mei overgedragen aan DHC 301 squadron op Gilze-Rijen. Nu kan DMO - COMMIT de volgende Apache aanpassen, de Q-44.
Projectleider John De Groot bevestigde dat er de komende nog Apaches aankomen. Op dit moment staan er nog 6 Nederlandse Apache Echo’s in verschillende mate van compleetheid op de Boeing productielijn en worden deze per twee gereedgemaakt. In 2026 zullen alle 28 helikopters gemoderniseerd zijn als AH-64E en staan er 20 in NL gebaseerd en 8 in VS en kunnen ze worden gebruikt tot ten minste 2050!
Robinson R44 met registratie OO-GOD vliegt nu bij Toran als OE-XOD
De Robinson R44 Raven II met registratie OO-GOD die voorheen toebehoorde aan wijlen Eric Mattheeuws en nu aan helikopteracademie TORAN, is terug in Wevelgem.
Na een onderhoudsbeurt bij Startrade in op Siegerland (Duitsland) maakte het toestel op 21 maart 2025 maakte het toestel als OE-XOD een lokale testvlucht. Op 17 april 2025 arriveerde deze helikopter vanaf Siegerland op de luchthaven van Wevelgem, waar het sindsdien staat gebaseerd.
Het toestel kreeg een nieuwe Oostenrijkse registratie als OE-XOD en krijgt binnenkort ook een nieuwe schildering in de nieuwe kleuren van Toran.
Een paar 'Oude Belgen' in het buitenland
- De Eurocopter EC.155B1 Dauphin met registratie OO-NHP van NHV werd in 2021 in Roemenië ingeschreven als YR-VGD en werd begin dit jaar geregistreerd in Duitsland als D-HNHI voor NHC Northern Helicopter GmbH.
- De Eurocopter EC.155B1 Dauphin met registratie OO-NHQ van NHV werd in 2021 in Roemenië ingeschreven als YR-VGC en werd begin dit jaar geregistreerd in Duitsland als D-HNHH van NHC Northern Helicopter GmbH.
- De Robinson R-44 Raven I met registratie OO-OVB werd nadien in Frankrijk ingeschreven als F-HJMC en werd op 06.11.24 geregistreerd in Finland als OH-HML.
EHC (European Heli Center) vloog op Koningsdag 2025 met twee Airbus H120 en een H130 de artiesten naar festivals
Op Lelystad was het op 26 april 2025 druk en stressy bij EHC om de Airbus Colibri H120 met registratie PH-IMM en PH-UNN en de Airbus H130 met registratie PH-ZUT tijdig in de lucht te krijgen.
De teleurstelling dat niet op tijd gevlogen kon worden was van de gezichten af te lezen bij het helikopterbedrijf. Alles was tot in de puntjes geregeld en iedereen stond in de startblokken. Alleen bleek het weer op Lelystad roet in het eten te gooien en dat was zuur omdat vanaf andere vliegvelden in de omgeving wel gevlogen kon worden. Boven het Gooi, de Veluwe en de Kop van Noord-Holland was er namelijk volop VFR-verkeer waarneembaar. Alleen de Flevopolder bleef lange tijd dicht door de mist.
Gelukkig konden de “jockey’s” in de middag alsnog hun helikopters de sporen geven en zwermden zij uit over het land. De PH-ZUT vertrok toch nog naar Breda en maakte vervolgens een retourvlucht naar Groningen, waar ‘Kingsland 2025’ gehouden werd in het Stadspark.
Een tweede ‘Kingsland 2025’-festival vond plaats in het Olympisch Stadion van Amsterdam. Hier landde de PH-IMM. Deze Colibri vloog vervolgens naar Breda, daarna naar Groningen en tenslotte weer naar Amsterdam. De PH-HCH en PH-UNN vlogen in formatie tussen Breda en Groningen.
NHV bouwt Airbus OO-NSV om van type H145 D2 naar vijfbladige H145 D3
NHV vierde de succesvolle upgrade van de Airbus H145 met registratie OO-NSV van een BK117 D2 model naar de D3-variant. Een upgrade die met de uiterste precisie en kunde door het Part-145 team van NHV te Oostende tot een goed einde werd gebracht. De H145 D3-upgrade biedt belangrijke voordelen van type D2:
- Vijfbladige hoofdrotor: De D3 heeft een lagerloos vijfbladig rotorsysteem dat zorgt voor een soepelere vlucht, minder trillingen en eenvoudiger onderhoud.
- Gewichtsoptimalisatie: met een 100 kg hoger maximaal startgewicht en een 50 kg lager leeggewicht levert de D3 een totaal voordeel van laadvermogen van 150 kg op ten opzichte van de D2.
- Verbeterde prestaties: Door de verbeterde stabiliteit bij winderige omstandigheden is de D3 beter geschikt voor gebruik in slecht weer.
- Hogere efficiëntie: De H145 D3 is ontworpen voor snellere, veiligere en effectievere missies, met name in veeleisende omgevingen zoals medische luchtredding.
Ander onderhoud
De Robinson R44 Raven II met registratie OO-MPI werd op 04.04.25 opgemerkt in de werkplaats van de firma Air Technology Belgium (A.T.B.) nv te Wevelgem, waar onlangs de 12-jaars overhaul werd gestart van deze helikopter.
- De Airbus AS350B3e Ecureuil (H125) met registratie OO-WGW van Héli and Co arriveerde op 17 maart 2025 vanaf EBLG Liège op het vliegveld van Zwartberg bij de firma Aircraft Solutions bv voor een onderhoudsbeurt. Op 16 april 2025 vertrok het na zijn onderhoudsbeurt terug naar zijn thuisbasis te Liège.
- De Robinson R44 Raven 1 met vroegere registraties OO-PMR, F-HIAD, en terug OO-PMR, werd op 24 maart 2025 officieel geregistreerd in het Amerikaanse luchtvaartregister als N69NS op naam van de firma Aircraft Guaranty Corp Trustee. Deze helikopter maakte op 10 april 2025 zijn eerste korte testvlucht met zijn Amerikaanse kenletters vanaf het vliegveld van Zwartberg. Het toestel is nog steeds eigendom van dezelfde Belgische eigenaar Volant bv en vloog op 19.04.25 vanaf Zwartberg naar zijn helihaven te Wingene (B).