Bezig met laden...

Logboek

Op bezoek bij... Heli-Business in Wevelgem

Op bezoek bij... Heli-Business in Wevelgem

Op bezoek bij... bracht ons deze keer bij helikopterschool en operator Heli-Business op het vliegveld van Kortrijk-Wevelgem.

Heli-Business is actief sinds 2010 en is in de afgelopen 13 jaar een bekende naam geworden in de Belgische helikopterwereld. We werden er ontvangen door zaakvoerders Soetkin Vandecandelaere en Steven Vancoillie.  

Zowel Soetkin als Steven zijn naast managers van hun helikopterbedrijf ook fervente helikopterliefhebbers en dat was onze insteek om hen aan de tand te voelen over de hobby die intussen een succesvol bedrijf geworden is.

Hoe zijn jullie in de helikopterwereld verzeild geraakt?

  • Steven: Ik had van kindsbeen een grote interesse in vliegen, maar een opleiding als helikopterpiloot was toen voor een niet-militair niet bereikbaar, ik ben dan maar een opleiding technieker gaan volgen. Maar op mijn 20e ben ik dan toch begonnen aan mijn PPL(H) om van mijn hobby mijn job te kunnen maken. Twintig jaar later ben ik nog steeds fier en gelukkig met mijn beslissing om op eigen kracht helikopterpiloot te worden.
  • Soetkin: De aanleiding van mijn fascinatie in helikopters was de knappe VRT-serie Windkracht 10. De iconische Seaking had meteen mijn hart gestolen. Als jonge tiener bouwde ik een website over de Seaking en de activiteiten van BKoks. Ik ging naar alle mogelijke events om foto’s te nemen van de Seaking en deze dan op mijn website te publiceren. Later tijdens mijn bacheloropleiding kwam ik in contact met helikopterbedrijf Heli Promotions in Diksmuide waar ik mijn stage heb kunnen doen en toen ik afstudeerde kon ik er meteen aan de slag als commercieel bediende en fotograaf. Daar ligt de basis van mijn kennis over de sector.

Hoe kom je erbij om als piloot ook een helikopterschool te starten?

  • Het starten van een helikopterschool 12 jaar geleden was een logisch gevolg van mijn opgedane ervaring als piloot en instructeur en Soetkin's ervaring op het commerciële vlak. We kregen heel veel positieve reacties wat ons steunde om als jong team enthousiaste student-piloten te gaan opleiden. En niets is leuker om dan maanden later deze mannen en vrouwen solo te laten vliegen. Soms met een klein hartje maar altijd met veel voldoening als ze nadien hun vliegbrevet halen na het examen.

Steven, naast jullie bedrijf hier kennen we je ook als MUG-piloot uit het programma 'Helden van Hier'. Hoe kun je dat combineren?

  • Ja, ik ben sinds vele jaren als piloot verbonden aan de MUG-helikopter van het Brugse IMDH (Instituut Medische Dringende Hulpverlening). Een fantastische job omdat je kunt meewerken aan levensreddende missies. De MUG-Heli rukt ieder jaar meer dan 600 keer uit vanop zijn basis aan het AZ St-Jan te Brugge. Door de snelle inzet van deze helikopter worden ieder jaar zowat 30 à 40 mensenlevens gered en dat is de voldoening waarom wij piloten maar ook de verplegers en de dokters zich maximaal inzetten. 

  • We zijn met zes ervaren piloten die elkaar afwisselen maar het is niet evident om dit te combineren met ons bedrijf hier. Gelukkig is sinds de komst van de Airbus EC135 mijn job bij de MUG-heli wat geëvolueerd. Ik sta nu ook in voor de training en examens van de andere piloten, wat ervoor zorgt dat ik minder interventies moet vliegen.

Met jouw ervaring met helikopters, zoals Robinson R22 en R44, Colibri, Bell 407, Cabri, Airbus H125, H130, H135, en meer.. Wat is je favoriete helikopter?

  • Veel hangt natuurlijk af van het type vlucht welke je wil vliegen. Ik geef heel graag les op de Guimbal Cabri G2, het is een knap en modern toestel welke de leerling-piloot en de instructeur een veilig gevoel geeft. Maar ik vlieg ook graag de Airbus EC135 als medische urgentiehelikopter omdat die niet te groot is en ik die makkelijk zowat overal aan de grond kan zetten, soms geen sinecure.
  • Televisievluchten met cineflex vlieg ik graag met een Airbus AS355 die als bi-turbine ook dat stuk extra veiligheid biedt om lager te kunnen vliegen om de koers perfect in beeld te brengen. 
  • Zoals je ziet is alles afhankelijk van wat je met een helikopter moet doen. Als PPL(H) zul je natuurlijk eerst veel vlieguren willen maken en goed leren vliegen en dat is bijvoorbeeld ook de Robinson R44 een perfecte oplossing om je familie eens mee uit te nemen.
  • Binnen Heli-Business hebben we intussen een vloot van helikopters ter beschikking waar we zowat op alle vragen een oplossing kunnen bieden. En wat mij betreft is het leukste aan mijn job de afwisseling tussen de helikoptertypes, daarom heb ik niet bepaald een favoriet.  
  • Voor Soetkin ligt de keuze al vele jaren vast; voor haar geen moderne helikopter maar haar keuze gaat uit naar de legendarische Seaking.  

Wat wil jullie meegeven aan iemand die een helikopteropleiding overweegt? 

  • Met een helikopter leren vliegen is één van de meest uitdagende en interessante dingen die je kan doen.
  • Maar de enige manier om te slagen is passie hebben voor wat je doet, de nodige tijd vrijmaken en een klik vinden met je instructeur.
  • We maken graag tijd vrij om iemand wegwijs te maken in de wereld van de helikopter.

 

Op bezoek bij... Heli-Business was een superleuk interview met twee helikopterfanaten die van hun passie hun beroep konden maken. Wij wensen Steven en Soetkin heel veel succes met hun bedrijf en 'many safe flights'.

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *