Bezig met laden...

Logboek

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot - deel 1

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot - deel 1

In de afgelopen maand kregen we aardig wat nieuws uit de Benelux-helikopterwereld. We moesten dan ook deze populaire rubriek in twee delen opsplitsen waarvan we vandaag het eerste en morgen het tweede deel posten. 

De afgelopen maand oktober 2023 was een normale maand wat betreft het aantal helikoptermeldingen boven de Benelux. Ondanks het vrij slecht weer in de laatste weken van de maand was er toch nogal wat helikopter-trafiek. Ter vergelijking tref je hier de activiteit van de laatste drie jaar.

  • Oktober 2023: 2.421 helikoptermeldingen boven de Benelux 
  • Oktober 2022: 2.552 (veel beter weer) 
  • Oktober 2021: 2.253 (Covid-19 invloed)
    • Nota: een helikoptermelding is een helikopter die op een dag minstens één vlucht maakt

 

Airbus H175 met registratie PH-EUM

Nadat CHC vorige maand de PH-EUO in het Nederlands register liet registreren was het deze maand de beurt aan de PH-EUM (zie foto hoger). De Airbus H175 met serienummer 5022 werd gebouwd in 2016 en begin 2017 door Babcock in de UK ingeschreven als G-MCSE. Het vloog toen vanop Aberdeen offshore vluchten voor Nexen Petroleum.  

In december 2020 verhuisde het toestel naar Babcock Denemarken en werd het toestel ingeschreven als OY-HHY in het Deense register en vloog er offshore transporten vanop Esbjerg. In september 2021 kocht CHC het bedrijf Babcock Offshore Denemarken en werd zo eigenaar van het toestel. OY-HHY bleef daar operationeel als offshore helikopter vanop Esbjerg en dat tot augustus 2023. Het werd toen uitgeschreven uit het Deense register en werd nu ingeschreven als PH-EUM voor CHC Nederlands en is gebaseerd op Den Helder.

 

Robinson R44 Raven II met (toekomstige) registratie PH-JRF

Deze Robinson R44 Raven II uit 2009 met serienummer 12590, staat sinds 1 september 2023 bij HangarOne op Teuge. Het kwam uit de UK waar het vloog onder de registratie G-KMOS voor Aikmo Aviation & Marine uit Exeter. Foto credit & © Ian Simpson - met onze dank

Bedoeling is dat deze knappe R44 Raven II een airframe overhaul krijgt bij HangarOne op Teuge en nadien wordt ingeschreven als PH-JRF.

Blijkbaar zal dat nog enige tijd duren en blijft het toestel intussen ingeschreven in het Brits luchtvaartregister maar werd deze registratie op het toestel al verwijderd. Men reserveerde wel al de registratie PH-JRF voor de R44.

 

Leonardo AW139 met registratie PH-EUK

Deze mooie offshore AW139 uit 2013 met serienummer 31474 werd op 8 september 2019 in Nederland ingeschreven voor CHC Nederlands als PH-EUK. Het toestel was gebaseerd op Den Helder en vloog vandaar offshore vluchten. Foto copyrights Erwin Stam, met onze dank.

Op 26 september 2023 werd het toestel uitgeschreven uit het Nederlands luchtvaartregister. Het werd verkocht naar Brazilië en is daar intussen ingeschreven als PR-CGU.  

 

Airbus Ecureuil AS355N met registratie LX-HCA

Na lange tijd werd er weer een helikopter ingeschreven in het Luxemburgs luchtvaartregister. Het betreft de Airbus AS355N met registratie LX-HCA en serienummer 5692.

Het toestel met bouwjaar 2001 werd op 9 oktober 2001 ingeschreven in het Britse register als G-JPAL voor JPM in Horsham. Op 22 november 2013 werd het uitgeschreven in de UK en kort nadien ingeschreven in Frankrijk als F-HOPS. Het toestel werd op 28 augustus uit het Franse register uitgeschreven.

Deze Airbus Ecureuil werd op 10 oktober 2023 ingeschreven op naam van het bedrijf Serlux SA uit Luxemburg.

 

Airbus H155 met registratie G-TBUC komt naar Luxembourg

Het Luxemburgse bedrijf Quercus Invest uit Niederanven, Luxembourg, heeft in de UK de Airbus Dauphin EC155B1 aangekocht. Het toestel met serienummer 7020 is gebouwd in 2016 en vloog als G-TBUC voor de firma Noirmont in Jersey. Het voerde veelal vluchten uit tussen het Kanaaleiland Jersey en het Britse vasteland.

Op 18 oktober 2023 vloog het voor het laatst als G-TBUC naar de luchthaven van Luxembourg ELLX) en op 19 oktober 2023 werd het uit het Britse luchtvaartregister uitgeschreven. 

Het werd intussen in het Luxemburgs register ingeschreven maar we wachten nog op de registratiegegevens. 

 

NHV's nieuwste AW169 verhuist naar Ivoorkust

Vorige maand schreven we dat de NHV-groep de Leonardo AW169 van het Engelse SAS (Specialist Aviation Services) met registratie G-SASX in april 2023 had gekocht. De groen-witte EMS-helikopter is inmiddels omgedoopt tot een offshore helikopter in de felgele kleuren van NHV-groep. 

Op 27 oktober 2023 werd het toestel als G-SASX uitgeschreven uit het Britse luchtvaartregister met vermelding: Export naar Ivoorkust. Intussen maakte NHV-groep bekend dat het zijn Dauphin-vloot in Ivoorkust zal afbouwen en vervangen door Leonardo AW169 helikopters. De AW169 kreeg intussen al zijn nieuwe registratie in het luchtvaartregister van Ivoorkust als TU-HNA. 

Op 3 november 2023 vertrok de nieuw geregistreerde AW169 TU-HNA vanuit het Engelse Norwich naar Abidjan in Ivoorkust. De trip naar Ivoorkust zal een 6-tal dagen in beslag nemen. Daar zal de TU-HNA offshore vluchten uitvoeren vanop de NHV-basis in Abidjan.

 

Nederland heeft er een MBB BO105 bij

Op 13 oktober 2023 werd de MBB BO105CBS-5 met serienummer S-346 in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven als PH-AHB voor AMN in Teuge. Het toestel uit 1977 heeft al een aardig parcours afgelegd als D-HDJX, N46981, XC-CAR, N6170K en D-HHBW in verschillende landen.

In 2019 werd het toestel als D-HHBW buiten dienst gesteld. Op 14 november 2022 kwam het per dieplader aan bij AMN op Teuge en was de rood-witte kleur vervangen door een zwarte schildering. De technici van AMN hebben intussen het toestel terug vliegklaar gemaakt en op 30 oktober 2023 en 3 november 2023 kon het toestel zijn eerste twee vluchten maken.

Na de PH-RWY is de PH-AHB de tweede actieve MBB Bo105 in het Nederlands luchtvaartregister.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *