Ook Rolls Royce wil als luchtvaartmotorbouwer zijn plaats in de 'nieuwe" luchtvaart zeker stellen.
Het heeft deze zomer een overeenkomst gesloten met de Siemens groep om de luchtvaartactiviteiten van Siemens op gebied van elektrische en hybride-elektrische aandrijvingen over te nemen. Het aankoopbedrag werd niet bekendgemaakt maar de overeenkomst is intussen compleet gerealiseerd en Siemens eAircraft is nu een onderdeel van Rools-Royce.
Siemens eAircraft afdeling is gebaseerd in Duitsland en Hongarije en stelt 180 specialisten tewerk. Deze zijn getransfereerd naar Rolls-Royce en vertsreken de groep die werkt op de elektrificatie van de luchtvaart en die een hybride eVTOL concept heeft voorgesteld vorig jaar.
Rolls-Royce is in het verleden altijd vrij sceptisch geweest wanneer het zich over de elektrische luchtvaart uitliet. In een verklaring nu stelde Rolls-Royce Chief Technical Officer Paul Stein dat hij verwacht dat er kleinere elektrische vliegtuigen zullen komen in de toekomst maar dat grotere toestellen zullen aangedreven worden door hybride oplossingen met gasturbines en elektrificatie.
Door de overname van de Siemens luchtvaartgroep zal Rolls-Royce verder deel uitmaken van een samenwerking met Airbus Helicopters. Deze bouwt aan een project 'E-Fan X', een hybride elektrische demonstrator die volgend jaar zou moeten vliegen. In de marge van dit vliegtuigproject is er ook onderzoek naar toepassingen bij helikopter en eVTOL's.