Bezig met laden...

Logboek

Nieuwtjes uit de Benelux helikoptervloot - deel 1

Nieuwtjes uit de Benelux helikoptervloot - deel 1

AB139 (AW139) met registratie PH-SHK terug in Nederlands register

De PH-SHK, een Agusta-Bell AB139 (=AW139), is terug opgenomen in het Nederlands register. Het toestel werd in 2005 voor het eerste geregistreerd in Nederland voor CHC Netherlands en vloog tot 2019 vanop Den Helder offshore transportvluchten.

In 2019 verkaste het toestel naar Duitsland en werd daar ingeschreven voor Wiking als D-HHOA. Na de faling van Wiking kwam het toestel terug in handen van CHC Helicopters en werd het ingeschreven in het Ierse register als EI-HJV. Maat op 19 juli 2023 werd het toestel reeds uitgeschreven in Ierland met als reden: 'export to the Netherlands'.

Op 4 augustus 2023 werd de AB139 terug in Nederland ingeschreven voor CHC Helicopters Netherlands en kreeg het zijn oorspronkelijke registratie PH-SHK terug. Het toestel vlieg terug vanop Den Helder. 

 

Twee MD902 helikopters in het Belgisch register

Op 31 augustus 2023 werden twee MD902 helikopters in het Belgische register ingeschreven voor ESC in Genk (B). European Support Center op Zwartberg is specialist MD-helikopters en dochtermaatschappij van het Engelse Specialist Aviation Services die de vorige eigenaar was van deze toestellen. Het betreft:

  • OO-AAT: een MD902 Explorer welke sinds 2017 niet meer heeft gevlogen en vermoedelijk hier voor onderdelenvoorziening zal worden gebruikt. Momenteel zijn onderdelen van de MD900 helikopters zijn moeilijk te vinden.
    • Het toestel was eerder als G-PASS en G-KAAT als politiehelikopter en medische helikopter aan de slag in het VK.
  • OO-EHA: een MD902 Explorer welke in 2001 nog in Nederland vloog als PH-RVD bij Schreiner Airways.
    • Hij deed dienst als Lifeliner 3. Vanaf 2014 vloog het in het VK als G-GNAA als politiehelikopter en later als G-EHAA als medische urgentiehelikopter. Op 23 augustus 2023 werd het uitgeschreven in het Britse register met bestemming België. 
    •  Het toestel in niet vliegwaardig en zal vermoedelijk hier voor onderdelenvoorziening worden gebruikt. 

 

Laatste twee nieuwe Chinooks CH-47F MYCAAS aangekomen 

Met de aankomst van de twee laatste Chinook CH-47 MY CAAS is het grote vernieuwingsproject van de Chinook-vloot bijna voltooid. De laatste, met registratie D-606 staat nog in Woensdrecht bij DMO / LCW en krijgt daar de laatste Nederlandse aanpassingen alvorens het toestel definitief wordt overdragen aan DHC (Defensie Helikopter Commando) op Gilze-Rijen.

 

Robinson R44 Raven 1 met registratie OO-TOY staat te koop

Deze knappe bordeaux R44 met de verleidelijke registratie OO-TOY op naam van Toran staat te koop.

Het toestel werd in 2019 nieuw in het Belgisch register ingeschreven en heeft sindsdien 1.000 vlieguren gemaakt.

De vraagprijs voor het toestel is €295.000 +BTW - contacteer Marc Lambert: +32 (0)475 343 159 

 

 

Oudste Airbus Dauphin van NHV verkast naar Nieuw-Zeeland

De Dauphin met registratie OO-NSZ is door NHV verkocht aan Pacific AirHub en is intussen reeds naar Nieuw-Zeeland onderweg. Het was de oudste helikopter uit de NHV-vloot. Het toestel werd gebouwd in 1991 en vloog eerst bij helikopteroperator ANA in Japan. Nadien kwam het toestel door de acquisitie van Dancopter en BlueWay bij NHV terecht.

In 2014 werd het in het Belgisch register ingeschreven als OO-NSZ en vloog het tot eind 2022 voor de Nederlandse Kustwacht. Sindsdien stond de helikopter te koop. Op 25 augustus werd het toestel ingeschreven in Nieuw-Zeeland als ZK-HDK

 

Bolkow Bo105 komt in het register als PH-AHB

Een knappe zwarte Bolkow Bo105 wordt nu door AMN op Teuge klaargestoomd voor een nieuw vliegleven als PH-AHB. Het toestel uit 1977 was eerder reeds ingeschreven als D-HDJX, N46981, XC-CAR, N6170K en laatst als D-HHBW. Het toestel was reeds eerder bij AMN op Teuge voor onderhoudswerken.

Op 25 augustus 2023 was er reeds een succesvolle 'ground run' en het toestel zou intussen reeds geregistreerd zijn als PH-AHB of dit in de komende dagen te doen.

Dit is de tweede oldtimer Bolkow BO 105 in het Nederlands register; de andere is de PH-RWY.

 

Laatste Nederlandse 'D-type' Apache met registratie Q-02 wordt herbouwd

Het vertrek van de laatste Nederlandse Apache AH-64D naar SES-I in het Amerikaanse Huntsville heeft op 26 juli het definitieve einde ingeluid van het Apache Delta tijdperk bij het 302 SQN. 

Het Nederlandse 302 SQN is het opleidingssquadron van DHC (Defensie Helikopter Commando) voor zowel de Chinook-transporthelikopters en Apache-gevechtshelikopters. Ze zijn gebaseerd in het Amerikaanse Ft Cavazos (voorheen Ft Hood).

Het was de Apache AH-64D met registratie Q-02 die als laatste naar Huntsville is vertrokken. Daar wordt het toestel ontmanteld en bepaalde delen worden hergebruikt door Boeing Helicopters voor de bouw van de nieuwe AH-64E, de nieuwe 'Echo' versie. 

Bij DHC op Gilze-Rijen zijn er nog 9 Apache Delta's in dienst. Een eerste Apache Echo wordt eind 2023 op Gilze-Rijen verwacht. Midden 2025 moeten alle gemoderniseerde Apaches E-versie geleverd zijn.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *