
Nadat eerder de Indiase Landmacht en de Luchtmacht de vervanging aankondigden van de Cheetah's en Chetak's, heeft de Indiase marine nu op haar website bekendgemaakt dat het een RFI (Request For Information) start voor de aankoop van 76 multifunctionele helikopters voor marine en kustwacht. Van de 76 helikopters zullen er 51 helikopters door de marine en 25 door de kustwacht worden ingezet.
Bij de Kustwacht zullen deze toestellen een vloot verouderde Alouette II (Chetak) helikopters vervangen (zie foto), die door het Indiase HAL onder licentie van het Franse Aerospatiale (nu Airbus) werden gebouwd.
In de RFI gaat het over NUH's wat staat voor Naval Utility Helicopters en deze moeten voorzien zijn voor missies zowel overdag als s 'nachts en dat bij alle weersomstandigheden. Meer specifiek worden missies opgesomd die door deze multi-role helikopters moeten worden uitgevoerd:
- SAR - search & rescue
- MEDEVAC - medische evacuatie zowel bij militaire als civiele operaties
- Brandbestrijding
- Rampenbestrijding
- Inzetbaar vanop marineschepen als vanop de wal
- met lichte bewapening voor eigen verdediging
- met opplooibare rotorbladen
Om te vermijden dat de nieuwe helikopters lang in een ontwikkelingsfase blijven steken of getroffen worden door langdurige 'kinderziekten' vraagt de RFI een aantoonbare ervaring van het toestel in marine omstandigheden en dat tenminste gedurende minimaal 5 jaar.
De RFI heeft ook een speciaal hoofdstuk met betrekking tot beschikbaarheid en verzekering van toelevering van onderdelen op lange termijn.
Zoals steeds in India is ook in deze RFI gevraagd dat de aanbieder mogelijkheden aanbiedt voor een overdracht van technologische kennis en mogelijkheden om de helikopters te bouwen onder licentie door een Indiase partneronderneming. Dit past in het 'Make in India' programma van de Indiase premier Modi die meer productie in India wil promoten.
Het is niet bekend aan welke toestellen de Indiase Marine denkt. Sikorsky met haar Sea-Hawk is een voor de hand liggende keuze maar ook een NH90 NFH zou mits aanpassingen aan de specificaties kunnen voldoen. Ongetwijfeld zullen ook Airbus en Leonardo (ondanks een moeilijke voorgeschiedenis met India) hun eigen oplossingen voorstellen. Of het Indiase HAL een conforme aanbieding kan maken met de Dhruv is zeer te betwijfelen maar het toestel is wel reeds in dienst bij de Kustwacht.
Foto © Indian Coast Guard