Het blijft een raadsel dat het Russisch staatbedrijf Russian Helicopters, een holding die zowat alle helikopterbedrijven van de Russische Federatie beheert, naast zijn opeising in de oorlogseconomie nog steeds tientallen burgerhelikopters produceert en uitlevert.
Rusland verloor in de oorlog met Oekraïne volgens berouwbare schattingen zowat 250 helikopters. In een publieke vergadering anderhalf jaar geleden schoffeerde president Poetin zijn minister van handel en oorlogsindustrie, Denis Manturov, over de slabakkende productie van oorlogstuig door de Russische economie. Nu is deze oorlogseconomie beter op gang en het aantal neergehaalde helikopters is intussen ook drastisch gedaald.
Of Russian Helicopters nu meer en sneller militaire helikopters kan leveren is niet bekend maar wel blijft de helikopterfabrikant actief helikopters uitleveren voor niet-militaire doeleinden. In de jaren voor de oorlog in Oekraïne was de leveringscapaciteit van de Russian Helicopter groep zowat 150 helikopters per jaar.
Ook nu weer heeft de State Transport Leasing Company (STLC) financiële leaseovereenkomsten gesloten met de Russische luchtvaartmaatschappijen Vityaz-Aero en Helix Aero voor de levering van respectievelijk twee en één binnenlandse Mi-8MTV-1-helikopter.
De contracten werden ondertekend als onderdeel van de uitvoering van het STLC-investeringsproject om de Russische helikoptervloot te upgraden met behulp van fondsen van het National Welfare Fund (NWF). De acceptatie van helikopters in de Kazan Helicopter Plant en de verhuur ervan aan luchtvaartmaatschappijen is gepland voor eind 2024. In totaal zal STLC in 2023-2025 86 Mi-8-helikopters leveren aan binnenlandse luchtvaartmaatschappijen in het kader van het investeringsproject.