
Het Chinese EHang, bouwer van eVTOL's voor stedelijke luchtmobiliteit (“UAM”), heeft een strategisch partnerschap aangekondigd met Minth Group, een wereldleider in de productie van exterieur- en structurele auto-onderdelen. Beide bedrijven zullen hun krachten bundelen om gezamenlijk veilige eVTOL-framesystemen te ontwikkelen voor EHang's eVTOL.
In het kader van de overeenkomst zullen EHang en Minth Group gezamenlijk de cascosystemen voor de laagvliegende eVTOL's ontwikkelen, waaronder maatwerkoplossingen voor een lichtgewicht en uiterst veilig carrosserieontwerp alsmede lichtgewicht en schaalbare productie van cabine-interieurcomponenten.
Daarnaast zullen beide partijen, gebruikmakend van EHangs baanbrekende expertise op het gebied van onbemande eVTOL's en Minth Groups gepatenteerde platform voor niet-lineaire dynamische modellering en multi-objectieve parametrische simulatie, zich richten op de ontwikkeling van rotorsystemen met een hoge betrouwbaarheid, een laag geluidsniveau en een hoog rendement, met als doel het doorbreken van de technische knelpunten bij de gecoördineerde optimalisatie van aerodynamische efficiëntie en operationele economie.
Ondertussen zullen EHang en Minth Group eVTOL demonstraties voor laaggelegen cultureel toerisme promoten om gezamenlijke innovatieresultaten te demonstreren en eVTOL-sightseeingactiviteiten in de steden te ontwikkelen. Er zal een speciale demonstratiebasis voor cultureel toerisme worden gebouwd om het praktische gebruik van eVTOL's in realistische UAM-scenario's te demonstreren.
Wie is en wat doet de Minth Groep?
Minth Group (HKEX: 00425) is een van de wereldleiders in de bouw van auto-exterieur- en carrosseriecomponenten, gespecialiseerd in het leveren van hoogwaardige en krachtige auto-onderdelen voor de wereldwijde auto-industrie. Minth Group heeft 25.650 werknemers wereldwijd en is actief in 14 landen verspreid over drie continenten en heeft 77 productielocaties en kantoren.
In de afgelopen jaren heeft Minth zich uitgebreid naar opkomende sectoren zoals eVTOL, humanoïde robotica en draadloos opladen van elektrische auto's met strategische en vooruitziende visie en verhoogde R&D-investeringen, wat een sterke innovatiecapaciteit en groeipotentieel op lange termijn ondersteund.
De auto-industrie en de (e)VTOL luchttaxis
Het is geen toeval dat bedrijven uit de auto-industrie, zoals de Minth Groep, actief worden in de (e)VTOL-industrie. Ze willen de boot niet missen mochten deze nieuwe luchttaxi's een deel van het grondtransport overnemen. Een paar voorbeelden.
Autobouwer Toyota is actief bij Joby als aandeelhouder maar ook als productiepartner, Archer werkt nauw samen met autobouwer Stellantis die ook extra kapitaal heeft verstrekt, en ook Daimler-Benz steunde Volocopter financieel maar stapte uit na de insolventie van Volocopter.
Hyundai Motor Groep presenteerde in 2024 op de Farnborough Airshow het Supernal S-A2 concept, een opvolger van de S-A1. Dit toestel is ontworpen voor korte stedelijke vluchten met een focus op veiligheid, comfort en duurzaamheid en zou in 2028 op de markt 'kunnen' komen. Dit is in de voorwaardelijke wijs want Supernal heeft recent 53 medewerkers ontslagen en eigenaar Hyundai heeft op 14 juli 2025 aangekondigd dat het de financiering van Supernal zal vertragen, zonder te preciseren over welke bedragen het gaat. Sinds 2021 heeft Hyundai $1,65 miljard in Supernal geïnvesteerd.
Foto's © EHang