
Het presidentiële decreet van de Amerikaanse president Trump om de Amerikaanse dronedominantie in de wereld te vestigen heeft zowel in de industrie als bij de luchtvaartautoriteit een en ander losgemaakt.
Nu heeft de Amerikaanse minister van Transport, Sean P. Duffy, een nieuw proefprogramma binnen de Federal Aviation Administration (FAA) aangekondigd om de inzet van geavanceerde luchtmobiliteitsvoertuigen (AAM - Advanced Air Mobility) te versnellen.
Het nieuwe pilotprogramma, bekend als het Electric Vertical Takeoff and Landing Integration Pilot Program (eIPP), zal publiek-private partnerschappen vormen met overheidsinstanties op staats- en lokaal niveau en met bedrijven in de particuliere sector om nieuwe kaders en regelgeving te ontwikkelen om veilige operaties mogelijk te maken.
"De volgende grote technologische revolutie in de luchtvaart is hier. De Verenigde Staten zullen het voortouw nemen en daarmee Amerika's status als wereldleider in transportinnovatie verstevigen", aldus de minister Duffy. "Dat betekent meer goedbetaalde banen in de productie en meer economische kansen. Door de inzet van deze futuristische luchttaxi's en andere AAM-voertuigen veilig te testen, kunnen we de manier waarop reizigers en producten zich verplaatsen fundamenteel verbeteren."
"Dit pilotprogramma biedt ons een nieuwe kans om het plan van de regering om veilige eVTOL- en geavanceerde luchtmobiliteitsoperaties in de Verenigde Staten te versnellen, verder te ontwikkelen", aldus FAA-beheerder Bryan Bedford. "We zullen de lessen die we uit deze projecten hebben geleerd, gebruiken om veilige, schaalbare AAM-operaties in het hele land mogelijk te maken."
Het eIPP zal ten minste vijf pilotprojecten omvatten. Het zal drie jaar duren nadat het eerste project operationeel is. De beoogde eIPP-operaties omvatten bemande en onbemande benaderingen voor:
- Luchttaxi's voor korte afstanden
- Langere vluchten met vaste vleugels
- Lading
- Logistiek en bevoorrading ten behoeve van noodbeheer, medisch transport of offshore-energiefaciliteiten
- Verhoging van de automatiseringsveiligheid
De beoogde versnelling zou gerealiseerd worden door nieuwe kaders en regelgeving te ontwikkelen om veilige operaties mogelijk te maken. In de praktijk zou een systeem van pre-certificatie mogelijkheden bieden aan de lokale of staatsautoriteiten en de private AAM (Advanced Air Mobility) bedrijven om vooraleer de officiële certificatie is toegekend reeds vluchten uit te voeren.
President Trump wil hiermee de lange, moeilijke en dure weg naar de officiële certificatie van eVTOL's deels omzeilen en de eVTOL's sneller toe te laten tot het commercieel circuit. Het zal uitkijken zijn hoe de FAA, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de balans tussen soepelere regels, veiligheid, commercie en de druk van Trump in evenwicht zal kunnen houden.
eVTOL-bouwer Joby reageerde reeds een paar uur na het persbericht van minister Duffy waarbij Joby de nadruk legde op, citaat: "...eVTOL' can begin operations in select markets ahead of full FAA certification, a critical step in preparing for scaled commercial service." De aandelenkoers van Joby won gelijk 3,5% op Wall Street.
Foto 1: credit Joby Aviation
Foto 2: credit Archer Aviation