Bezig met laden...

Logboek

Lilium test haar eVTOL in DNW windtunnel in Markenesse (NL)

Lilium test haar eVTOL in DNW windtunnel in Markenesse (NL)

Lilium NV, ontwikkelaar van de eerste volledig elektrische verticale start- en landing 'jet' (eVTOL), heeft de start aangekondigd van windtunneltesten op een 40% grootte Lilium Jet- schaalmodel, inclusief werkende motoren en flaps, bij de DNW-faciliteit in Marknesse, Nederland. Je kon eerder reeds over NLR- windtunneltesten lezen in ons artikel: 'Op bezoek bij... NLR deel 2 - Op naar een Europese Tilitrotor'           

Deze testcampagne volgt op Lilium's eerdere succesvolle windtunneltesten van delen van de eVTOL in 2021 en 2022 en vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het typeconforme toestel. De tests zijn begin mei 2023 van start gegaan en zullen Lilium in staat stellen een uitgebreide aerodynamische dataset te verkrijgen om de vluchtfysica en prestatievoorspellingen te valideren. De dataset dekt het volledige vluchtbereik van het toestel, van hover tot cruise. 

Het schaalmodel, een van de meest geavanceerde eVTOL's ooit getest in een windtunnel, werd gebouwd volgens het nieuwste Lilium Jet-ontwerp door TGR-E, een leverancier van hoogwaardige productieoplossingen, ondersteund door lucht- en ruimtevaartspecialisten IBK- Innovation. Door het grote formaat en de schaalfactor (40%) die voor het model zijn gekozen, kunnen testgegevens worden gegenereerd die representatief zijn voor de volledige eVTOL in alle vluchtfasen.

De schaal van het model werd ook mogelijk gemaakt door de afmetingen van de DNW-faciliteit in het Nederlandse Markenesse, de grootste windtunnel van Europa, met een breedte van 9,5 m. Elke luchtklep wordt er op afstand bediend en is uitgerust met elektrische geleide ventilatoren die op schaal zijn gebouwd door ruimtevaartvoortstuwingsingenieurs Schuebeler Technologies.  

DNW speelt sinds de oprichting in 1976 door het DLR (Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum) en het NLR (Nederlandse Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) een belangrijke rol in de ontwikkeling van de luchtvaart. De windtunnels van DNW zijn gebruikt bij de ontwikkeling van tal van helikopters, drones en alle Airbus-vliegtuigen, van de A300 tot de A380 en A400M.  

Alastair McIntosh, Chief Technology Officer, Lilium zei: “Dit is een belangrijke stap in ons programma en het is erg opwindend om dit grootschalig Lilium Jet-eVTOL model met werkende motoren en kleppen te zien. We zijn enorm onder de indruk van de samenwerking met DNW en de ondersteuning door TGR-E en IBK. We kijken ernaar uit om enorme hoeveelheden aerodynamicagegevens over onze eVTOL te genereren en meer vertrouwen in onze ontwerptools op te bouwen terwijl we ons voorbereiden op de start van de eindmontage later dit jaar. ” 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *