Bezig met laden...

Logboek

ADAC deed meer dan 55.500 luchtreddingen in 2022

ADAC deed meer dan 55.500 luchtreddingen in 2022

Terwijl men in België nog steeds niet overtuigd is van de extra waarde welke een EMS-helikopter (Emergency Medical Services) biedt bij dringende medische tussenkomsten heeft de Duitse ADAC-luchtreddingsorganisatie een recordjaar achter de rug. 

Nog nooit moesten de bemanningen van de non-profit reddingsdienstorganisatie zo vaak de lucht in als in 2022. Met 55.675 inzetten registreerden de ADAC-reddingshelikopters een stijging van bijna 7% of 3441 missies meer in vergelijking met het voorgaande jaar (52.234).

De vliegende 'Yellow Angels' vertrokken voor gemiddeld zo'n 153 calamiteiten per dag. Met 37 stations in Duitsland is ADAC Luftrettung een van de grootste luchtreddingsdiensten in Europa. Zes stations zijn uitgerust met helikopters met een reddingslier en zes stations met helikopters voorzien voor nachtvluchten. 

Aanleiding voor de recordaantallen ziet de ADAC-luchtreddingsdienst in toenemende mobiliteit na het einde van de coronabeperkingen en het toenemende belang van vluchten in de schemering en speciale operaties met reddingslieren. Anderzijds is er ook regionale overbelasting van de grondgebonden reddingsdienst en een wijdverspreid tekort aan spoedartsen. In veel regio's is de reddingshelikopter vaak het enige beschikbare reddingsmiddel in geval van nood.

Redenen voor de inzet van de EMS-helikopter

De belangrijkste reden voor de levensreddende missies, met 30%, waren allerlei verwondingen na ongevallen. Denk hierbij aan vrijetijds-, sport-, werk-, school- en verkeersongevallen. Dit wordt gevolgd door calamiteiten van het cardiovasculaire systeem zoals hartaanvallen en hartritmestoornissen met 28%. In 14% van de gevallen diagnosticeerden we neurologische calamiteiten zoals een beroerte. Bij 8% was een noodgeval van het ademhalingssysteem zoals acute kortademigheid of astma de oorzaak. Bijna elke tiende patiënt was een kind of adolescent.

Lieroperaties (hoist) en nachtvluchten

Het belang van lierreddingen nam in 2022 verder toe. De bestaande lierstations in München, Murnau, Straubing (allen Beieren) en Sande in Nedersaksen, evenals de stations in Imsweiler in Rijnland-Palts en in Hamburg, die nieuw werden uitgerust met een reddingslier, registreerden 377 lieroperaties - ongeveer drie procent meer dan vorig jaar.

In de schemering en duisternis werden in totaal 3276 vluchten uitgevoerd. Een stijging van zo'n 23% (vorig jaar 2658). Deze omvatten zeer veeleisende noodoperaties 's nachts met landingen in onverlichte gebieden. Deze worden onder andere mogelijk gemaakt door speciale nachtkijkers als onderdeel van een state-of-the-art "Night Vision Imaging System", kortweg NVIS. 

Test met Volocopter-drones

ADAC Luftrettung test ook als eerste organisatie ter wereld de werking van elektrisch aangedreven multicopters voor het vervoeren van spoedartsen. Met de fabrikant Volocopter staat voor 2023 de eerste openbare testvlucht voor luchtredding met een "VoloCity" op Lahr Airport gepland.

Een multicopter van dit type zal naar verwachting in 2024 in gebruik worden genomen als onderdeel van operationele tests in Beieren en Rijnland-Palts.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *