Op 29 Augustus om 11h LT mocht de Volocopter een historische vlucht maken. Voor het eerst werd een eVTOL veilig en efficient geintegreerd in het ATC (Air Traffic Control) systeem van een gecontroleerd luchtruim.
De historische vlucht van de Volocopter 2X ging door op de internationale luchthaven van Helsinki (Finland). Deze demonstratie en testvlucht is de finale stap in het GOF (Gulf of Finland) project om aan te tonen hoe bemande en onbemande eVTOL's in het SESAR technische model (Single European Sky ATM Research) kunnen opereren. Grootstedelijke omgevingen moeten betrouwbare oplossingen vinden om in de toekomst een groeiend aantal luchttaxi's veilig over hun grondgebied te laten opereren.
Het huidige ATM (Air Traffic Management) systeem is essentieel om alle gebruikers van het luchtruim op een veilige en efficiente manier te laten vliegen. Op vandaag zijn die gebruikers van het luchtruim hoofdzakelijk commerciele luchtvaartmaatschappijen met grote vliegtuigen. De nieuwe gebruikers zoals drones en luchttaxis gebruiken voornamelijk het VLL (Very Low-Level Airspace), welke niet echt wordt gecontroleerd.
SESAR is de technologische ondersteuning voor Europa's SES (Single European Sky) initiatief. Dit initiatief wil één enkel geintegreerd en gecoordineerd luchtruim creeren voor de commerciele luchtvaart, de kleine luchtvaart, de bemande drones, de onbemande drones en de luchttaxi's. Een dergelijk project is de enige zekerheid dat in de luchtvaart van morgen we veilig zullen kunnen vliegen zonder om de haverklap een drone voor onze cockpit te zien verschijnen.
De demonstratie op de luchthaven van Helsinki bewees dat de verschillende systemen klaar zijn om op een veilige manier de luchttaxi's in het gecontroleerd luchtverkeer te integreren zonder negatieve bijwerkingen voor het bestaande luchtverkeer. Volocopter deed ook testen met drie verschillende UTM (Unmanned Traffic Management) aanbieders: AirMap, Altitude Angel en het Belgische Unifly.
Met deze UTM-leveranciers werd getest op compatibiliteit, functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Na deze testen kon Jan-Hendrik Boelens, CTO of Volocopter, bevestigen dat de Volocopter 2X perfect kon samenwerken met elk van de drie UTM-systemen.
Volocopter is lid van het Sesar consortium en kan in deze optiek nauw samenwerken met alle stakeholders die ook lid zijn van Sesar: de regelgevers, de luchthavens, de luchtruimbeheerders en de UTM dienstverleners.
De resultaten van het project GOF U-Space worden begin Oktober 2019 voorgesteld in Helsinki en Tallinn op een bijeenkomst die ook open zal zijn voor het publiek.
Volocopter's volgende demonstratievlucht gaat door op 14 September in het Duitse Stuttgart en later in het jaar zal Volocopter zijn Voloport structuur presenteren in Singapore.