
Minder dan een jaar nadat Sikorsky, een Lockheed Martin-bedrijf, de vluchtefficiëntie en betrouwbaarheid van een nieuw 'rotor-blown-wing vertical take-off and landing (VTOL)' Uncrewed Aerial System (UAS) heeft bewezen, onthult het bedrijf zijn toekomstige Nomad™-VTOLfamilie.
Het ontwerp met dubbele proprotor combineert de veelzijdigheid van een helikopter met de snelheid en het bereik van een vliegtuig met vaste vleugels. Een Nomad-tiltrotor kan verticaal opstijgen, stilhangen en landen, en gedurende langere tijd op de vleugel blijven vliegen. Nomads worden bestuurd met Sikorsky's MATRIX™-autonomietechnologie en maken voornamelijk gebruik van hybride-elektrische aandrijving, terwijl grotere varianten een conventionele turbine aandrijflijn zullen hebben.
"We gebruiken de term 'familie' om te verwijzen naar een belangrijk kenmerk van het ontwerp: de schaalbaarheid van een kleine Group 3 UAS tot de omvang van een Black Hawk-helikopter", aldus Rich Benton, CEO van Sikorsky. "De resulterende Nomad-VTOL familie zal een aanpasbaar, overal inzetbaar, landingsbaanonafhankelijke VTOL zijn die land- en zeemissies kan uitvoeren voor defensie, nationale veiligheid, bosbouw en civiele organisaties. Nomads zijn een krachtvermenigvuldiger en vormen een aanvulling op de missies van conventionele helikopters zoals de Black Hawk om het strategische voordeel te behouden."
Sikorsky kondigde in maart 2025 de succesvolle verlengde vluchttest aan van zijn prototype Nomad 50 met een spanwijdte van 3,1 meter. Momenteel bouwt Sikorsky zijn Nomad 100. Dit is een Groep 3-variant met een spanwijdte van 5,5 meter, waarvan de eerste vlucht naar verwachting in de komende maanden zal plaatsvinden.
Nomad VTOL UAS
Nomad UAS zijn ontworpen voor verkenning, lichte aanvallen, logistieke conflicten en meer.
- De Nomad-familie kan worden opgeschaald van een Groep 3 UAS (25 kg tot 590 kg) tot Groep 4/5 (590 kg en meer). De Nomad-familie wordt aangedreven door brandstofefficiënte hybride-elektrische aandrijflijnen, waarbij grotere varianten een conventionele aandrijflijn hebben.
- MATRIX-technologie, ontwikkeld door Sikorsky Innovations en DARPA, is een open systeem dat naadloze integratie met helikopters en vliegtuigen mogelijk maakt. MATRIX is al gedemonstreerd in diverse toepassingen, waaronder brandbestrijding vanuit de lucht, logistieke bevoorrading en geavanceerde luchtmobiliteit.
"Nomad vertegenwoordigt nieuwe doorbraken voor Sikorsky en de volgende generatie autonome drones", aldus Dan Shidler, directeur van Advanced Programs. "We handelen naar aanleiding van feedback van het Pentagon, hanteren een snelle aanpak en creëren een familie van intelligente drones die vrijwel overal kunnen opstijgen en landen en hun missie kunnen uitvoeren – allemaal autonoom en in de handen van soldaten, mariniers, matrozen en luchtmachtsoldaten."
Foto's © Sikorsky Helicopters
Video:
