
Op 24 augustus 2020, net vijf jaar geleden, kondigde Jason Hill in een videoboodschap aan dat zijn bedrijf, Hill Helicopters, een nieuwe, revolutionaire 5-zitshelikopter op de markt zal brengen. Het zou de beste helikopter worden ooit aangeboden in de GA markt.
De aankondiging was zeer opmerkelijk omdat Jason Hill in de helikopterindustrie niet echt bekend was en hij erbij vertelde dat zijn bedrijf reeds 13 jaar aan de HX50 helikopter werkte. In de onderstaande aankondigingsvideo legde Jason uit waarom zijn bedrijf deze helikopter ontwikkelde en dat zijn helikopter de industrie zal veranderen.
De Hill HX50 zou worden aangedreven met een eigen Hill turbine van 500 pk, een gewicht hebben van 1.645 kg, een payload hebben van 800 kg, 5 uur autonomie hebben een zeer interessante prijs hebben, een levensduur hebben van 5.000 vlieguren en zijn eerste vlucht maken in 2022 en de eerste levering zou in 2023 plaatsvinden.
In december 2020 kondigde Jason Hill aan dat de HX50, als een 'zelfbouw' helikopter, zou worden verkocht tegen de prijs van €540.000. Een turbine vijf-zitshelikopter met autopilot en allerlei snufjes voor de prijs van een goed voorziene Robinson R44 Raven II, het was niet te geloven. Toch startte de verkoop zeer snel en zijn er in augustus 2025 reeds meer dan 1.400 Hill helikopters verkocht (1000 x HX50 en 400 x HC50 - de commerciële versie).
Maar vandaag 5 jaar later heeft Hill zijn beloofde maidenvlucht al met zowat 3 jaar gemist. De huidige planning spreekt van een eerste vlucht voor juni 2026 en vertraging van 3,5 jaar. En gezien het aantal keren dat de datum van de maidenvlucht werd aangepast is het helemaal niet zeker dat juni 2026 ook zal worden gehaald.
De grootste reden voor de vertraging van het project is ongetwijfeld de ontwikkeling en de bouw van de turbinemotor GT50. In de laatste update van Jason Hill kreeg de GT50 weer alle aandacht en een zeer gedetailleerde update. Maar de meeste volgers van het project (en vooral de kopers) willen na 5 jaar de turbinemotor zien draaien en de helikopter zien vliegen, en dat is voorlopig nog een verre droom.
Is de ontwikkeling van de eigen turbinemotor een brug te ver? Geen enkele andere helikopterbouwer op de markt heeft dit aangedurfd, Hill wel... wait and see?
We blijven dit project volgen en hopen dat we na vijf jaar wachten nog geen vijf jaar moeten wachten...
Foto's en video © Hill Helicopters
Video:
