Bezig met laden...

Logboek

ALERT: Sikorsky lanceert volledig autonome Black Hawk

ALERT: Sikorsky lanceert volledig autonome Black Hawk

Van concept naar realiteit in 10 maanden: Sikorsky heeft een UH-60L Black Hawk® - helikopter omgebouwd tot de S-70UAS™ U-Hawk™, een veelzijdig autonoom onbemand vliegtuigsysteem (UAS) met 25% meer laadruimte dan een typische Black Hawk. Sikorsky verving de cockpit door bediende clamshelldeuren en een oprit, en verving de conventionele besturingselementen door een derde-generatie, voordelig fly-by-wire-systeem geïntegreerd met MATRIX™-autonomie-technologie.

De S-70UAS U-Hawk-helikopter die deze week op de tentoonstelling van de Association of the United States Army wordt tentoongesteld, heeft een grotere cabineruimte om:

  • Langere vracht, zoals raketten te vliegen
  • Op/af rijden van een onbemand grondvoertuig,
  • Roll-on/off-benodigdheden,
  • Zwermen verkennings- of aanvalsdrones te lanceren,
  • Extra interne brandstoftanks te vervoeren voor een groter bereik.

"Sikorsky innoveert een 21e-eeuwse oplossing door de UH-60L Black Hawks om te bouwen tot een volledig autonoom platform", aldus Rich Benton, CEO van Sikorsky. "We hebben in minder dan een jaar aanpassingen aangebracht om deze bemande Black Hawk te transformeren tot een multi-mission payload UAS, en deze kunnen snel en betaalbaar op grote schaal worden gerepliceerd. De U-Hawk zet de erfenis van de Black Hawk voort als 's werelds beste utility helikopter en krijgt nieuwe mogelijkheden als UAS." De eerste vlucht wordt reeds verwacht in 2026.

Missies geschikt voor de U-Hawk
Door de cockpit, stoel en andere interne onderdelen te elimineren, heeft de U-Hawk 25% meer laadruimte dan de UH-60L Black Hawk. Dankzij de voorwaartse belading en de extra bruikbare cabineruimte van de U-Hawk-helikopter is het nu mogelijk om ook overmaatse ladingen te vervoeren.

  • Lucht-grondteam — Rijd op/van een onbemand grondvoertuig, zoals de HDT Hunter Wolf 6x6 UGV.
  • Vracht — Vervoer maximaal vier Joint Modular Intermodal Containers (tegenover twee nu).
  • Rakettransport — Vervoer een HIMARS-pod met zes raketten of twee Naval Strike Missiles.
  • Gelanceerde effecten — uitzetten van gelanceerde effecten die sensoren/munitie dragen vanuit kokers die aan de cabine zijn bevestigd.
  • Uithoudingsvermogen — Vlieg zelfstandig over 2.960 km of blijf tot 14 uur lang ergens rondhangen zonder bij te tanken. 

Zoals de UH-60L-helikopter kan een U-Hawk nog steeds cargo via de zijdeur laden en met behulp van de vrachthaak 4.080 kg extern tillen.

Operators – geen piloten – vliegen met U-Hawks.
Met een tablet heeft een operator volledige controle over de U-Hawk helikopter, van het opstarten tot het uitschakelen. Met één druk op de knop openen de twee clamshelldeuren en zakt een klep naar beneden, zodat er gemakkelijk vracht geladen of gereden kan worden. Eenmaal geladen, voert een operator de missiedoelen in via de tablet. Het MATRIX-autonomiesysteem genereert automatisch een vluchtplan en gebruikt camera's, sensoren en algoritmen om de U-Hawk veilig naar zijn bestemming te navigeren.

Betaalbare UAS
Door de cockpit, alle stoelen en bemanningsstations uit de helikopter te verwijderen, wordt de U-Hawk helikopter de eerste volledig autonome Black Hawk-utilityhelikopter. "De U-Hawk biedt een kosteneffectieve UAS voor algemeen gebruik door gebruik te maken van de gemeenschappelijke kenmerken van de bestaande UH-60-vloot, en het onbemande karakter verlaagt zowel de operationele als de onderhoudskosten", aldus Igor Cherepinsky, directeur van Sikorsky Innovations. 

Foto's © Sikorsky - press

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *