Ten laatste tegen 2020 moeten alle Amerikaanse vliegtuigen en helikopters uitgerust zijn met ADS-B in het kader van het NextGen programma.
Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) is een coöperatief systeem voor luchtverkeersleiding en aanverwante toepassingen. Met ADS-B uitgeruste vliegtuigen en helikopters zenden periodiek hun positie en andere informatie aan grondstations en naburige toestellen die met ADS-B zijn uitgerust.
ADS-B is hoofdzakelijk bedoeld als middel voor de luchtverkeersleiding om de positie van een vliegtuig te bepalen. Het systeem werd geboren uit het besef dat moderne vliegtuigen, dankzij satellietnavigatiesystemen als GPS, hun positie zelf veel nauwkeuriger weten dan met radarsystemen op de grond kan worden vastgesteld.
Zeker in gebieden waar geen luchtverkeersleiding aanwezig of verplicht is (onder ander in G-airspace) is het ontvangen van precieze informatie over naburige vliegtuigen en helikopters een veilige geruststelling. De Amerikanen hebben dit verplicht aan boord vanaf 2020 maar in Europa is dit nog niet algemeen verplicht.
Garmin heeft van de European Aviation Safety Agency (EASA) de goedkeuring bekomen voor hun GTX 345 en GTX 335 all-in-one ADS-B transponders voor vliegtuigen en helikopters.
De GTX 345/335 heeft extended squitter (ES) ADS-B Out ingebouwd en optioneel een eigen WAAS plaatsbepaling; daarnaast heeft het toestel ook twee kanalen ADS-B In. Dit wil zeggen dat je je eigen informatie uitstuurt (ADS-B out) en de informatie van de omliggende luchtvaart ontvangt (ADS-B In) en op je displays (GPS en/of Ipad) kunt tonen en integreren. Je kunt het toestel ook verbinden met je on-board audio en alarmboodschappen krijgen in je headset.
Daarnaast hebben de GTX345 en GTX335 transponders ook de normale transponder functie's en de extra functionaliteiten die we kennen zoals flighttimers, counters en grounddetectie.
Wat kosten deze nieuwe transponders?
- de GTX345 heeft ADS-B In en ADS-B Out functionaliteit en kost $4.999; met de WAAS plaatsbepaling kost die $5.795
- de GTX335 heeft ADS-B Out functionaliteit en kost $2.995; met de WAAS plaatsbepaling kost die $3.795
Dit is niet zoveel meer dan de standaard non-ADS-B transponder dus Garmin heeft duidelijk een sprong vooruit gemaakt om de Amrikaanse helikoptereigenaars te overtuigen om nu reeds (tegen 2020 verplicht) hun uitrusting aan te passen aan de ADS-B verplichtingen.
In Europa loopt het qua wetgeving niet zo'n vaart maar voor deze beperkte meerprijs is ADS-B uitrusting zeker interessant. Punt is en blijft dat dan iedereen een ADS-B uitrusting aan boord zou moeten hebben; en hoeveel toestellen zijn er nog die vertellen aan de ATC dat ze 'non-transponder equipped' zijn...juist veel teveel!!