Bezig met laden...

Logboek

Helikopterverkoop steeg in 2023 met 9,8% - een overzicht

Helikopterverkoop steeg in 2023 met 9,8% - een overzicht

De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de globale helikopter verkoopcijfers gepubliceerd over het jaar 2023.

Zowel voor de General Aviation vliegtuigen als voor de burgerhelikopters was 2023 een beter jaar dan 2022. Het aantal uitgeleverde helikopters pistonhelikopters steeg met 7,7% (na een stijging van 7,2% in 2022) en het aantal uitgeleverde turbinehelikopters steeg met 10,4% (na een stijging van 7,6% in 2022). De omzet steeg in 2023 met 11,2% in vergelijking met 2022 (na een stijging van 6,88% in vergelijking met 2021).

Ondanks blijvende impact van moeilijke toeleveringen in de luchtvaart mogen we deze groei als zeer positief bestempelen. De groei in de orderboeken is iets meer uitgesproken vooral onder invloed van militaire orders en we zien deze trend in 2024 verder aanhouden. Vooral in de Oost-Europese NATO landen, die hun vroegere Russische vloot nu versneld moeten vervangen staan er veel projecten op stapel voor nieuwe militaire helikopters. 

Voor de helikopteroperatoren is ook de heropleving van de offshore olie- en gasindustrie een goede zaak die ook in 2024 positieve invloed zal hebben op de verkoop van de super-medium helikopters zoals de Leonardo AW189 en de Airbus H175. Airbus ziet zelfs een plaats voor de Super Puma H225 nu de Sikorsky moeilijkheden heeft om S92 helikopters in aantallen te bouwen.  

 

Vergelijking civiele helikopters 2023 vs. 2022,2021, 2020 & 2019 (in $miljoen)

Fabrikant 2023$ 2022$ 2021 $ 2020 $ 2019 $
Airbus $2.093m $2.235m $2.079m $1.473m $1.495m
Bell $799,2m $738m $691m $605m $737m
Enstrom (**) $0m $0m $1m $5m $14m
Guimbal $12,6m $12m $8m $7m $9m
Leonardo (*) $1.223m $1.102m $1.028m $1.348m
MD Helicopters $26,8 (***) (***) (***) (***)
Robinson $221,3m $173m $151m $103m $110m
Schweizer $0,55m $3.8m $0.5m (***) (***)
Sikorsky $386m $108m $108m (***) (***)

 

Vergelijking civiele helikopters 2023 vs. 2022, 2021, 2020 & 2019 (in aantallen)

Fabrikant 2024# 2022# 2021 # 2020 # 2019 #
Airbus 327 316 324 287 300
Bell 171 179 163 140 201
Enstrom (**) 0 0 2 5 16
Guimbal 30 30 20 17 26
Leonardo (*) 134 115 102 145
MD Helicopters 9 (***) (***) (***) (***)
Robinson 296 258 244 177 196
Schweizer 1 7 1 (***) (***)
Sikorsky 16 4 4 (***) (***)
  • (*) Leonardo publiceerde zijn 2023 cijfers nog niet. Er zijn ook nog geen productiecijfers over het 4e kwartaal van Leonardo bekend. Op basis van de eerste drie kwartalen schatten we een stijging met stijging met ongeveer 8% bij Leonardo in het aantal uitgeleverde helikopters.
  • (**) Enstrom was in faling gedurende 2022 maar herstartte eind 2022 onder nieuwe eigenaars.
  • (***) De fabrikant rapporteerde geen informatie voor dat jaar

Daarnaast waren er nog uitleveringen van militaire helikopters:

  • NHI: 19 NH-90 in 2023, 28 in 2022, 27 in 2021 en 13 in 2020
  • Bell: 21 militaire helikopters in 2023, 28 in 2022, 41 in 2021 en 41 in 2020 
  • Sikorsky: 53 militaire helikopters in 2023, 88 in 2022, 79 in 2021 en 72 in 2020
  • Airbus: rapporteert de militaire helikopters in haar totaal overzicht hierboven 

 

Detail Robinson types
Type / Jaar 2023 2022 2021 2020 2019
R22 15 15 33 18 19
R44 162 142 125 105 123
R66 118 101 86 54 54
Totaal  296 258 244 177 196

 

Een paar vaststellingen bij de cijfers:

  • Airbus Helicopters heeft op financieel vlak een 12% beter EBIT resultaat neergezet bij een omzetstijging van 4% (zie ons eerder artikel). Airbus kon een stijging in nieuwe orders aankondigen van 9% waardoor zijn orderboek eind 2023 6% boven eind 2022 uitsteeg (in aantal helikopters uit te leveren). Naar eigen zeggen heeft Airbus in 2023 een marktaandeel van 53% bij de turbinehelikopters. Ook in 2024 blijft Airbus Helicopters duidelijk de onbetwiste marktleider op vlak van civiele turbinehelikopters.

  • Bell leverde in 2023 77 JetRangers 505 uit, tegen 83 in 2022, 63 in 2021, 49 in 2020, in 2019 was dit nog 101 stuks. Dat de Robinson met de R66 in 2023 53% meer verkoopt dan de Bell 505 JetRanger blijft opmerkelijk maar is vermoedelijk gedreven door het relatief grote prijsverschil. (zie eerder artikel)

  • Sikorsky leverde in 2023 zowaar 16 civiele helikopters uit, 12 meer dan de vier civiele helikopters in 2022 en in 2021. De militaire markt is en blijft voor Sikorsky en zeker voor moedermaatschappij Lockheed-Martin meer aantrekkelijk en we zien dat Sikorsky weinig of geen interesse meer heeft om burgerlijke helikopters te bouwen of te ontwikkelen. (zie eerder artikel).

  • Guimbal verkocht 30 Cabri G2 helikopters in 2023 evenveel als in 2022. Het waren er 20 helikopters in 2021, in 2020 was dat 17 helikopters en in 2019 was dat nog 26. Voor de tweede keer op rij is dit het dubbele dan de Robinson 22 waarvan er in 2023 slechts 15 stuks werden verkocht. Robinson wil de R22 verder uitfaseren ten voordele van de R44 Cadet als trainingshelikopter.  

  • Leonardo geeft zijn informatie over 2023 nog niet bekendgemaakt, wij komen hierop terug van zodra de informatie bekend is. 

  • Robinson heeft 296 helikopters weten te verkopen, 15% meer dan de 258 verkochte helikopters in 2022. Robinson heeft de afgelopen jaren een upgrade gemaakt van de uitrusting en de opties van zijn helikopters waardoor de eenheidsprijs per helikopter duidelijk gestegen is. Voor de  toekomst kan de Hill Helicopter HX50 en HC50 een gedegen concurrent voor de Robinson R66 en de Bell Helicopter 505 worden. Met een orderboek van meer dan 1.000 stuks heeft Hill zeker een stuk van de toekomstige markt van Robinson R66 en de Bell 505 gehypothekeerd. Natuurlijk zal veel afhangen wanneer de Hill HX50 zal vliegen en hoe succesvol deze technisch zal zijn.  

  • Airbus Helicopters blijft met 327 verkochte helikopters weer de onbetwiste marktleider in het aantal verkochte toestellen, op de tweede plaats gevolgd door Robinson met 296 stuks. 

  • Boeing Helicopters is geen lid van brancheorganisatie GAMA maar publiceerde separaat zijn helikopter uitleveringen:
    • AH-64 Apache (nieuw) - in 2023: 20 - in 2022: 25 - in 2021: 27 - in 2020: 19 - in 2019: 37
    • AH-64 Apache (rebuild) - in 2023: 67 - in 2022: 50 - in 2021: 56 - in 2020: 52 - in 2019: 74
    • CH-47 Chinook (nieuw) - in 2023: 11 - in 2022: 19 - in 2021: 15 - in 2020: 27 - in 2019: 13
    • CH-47 Chinook (rebuild) - in 2023: 9 - in 2022: 9 - in 2021: 5 - in 2020: 3 - in 2019: 22
    • MH-149 (nieuw) - in 2023: 2 - in 2022: 4 
    • zie eerder artikel over Boeing in 2023

2023 was duidelijk een goed jaar voor de helikopterindustrie. De onzekerheden rond de wereldwijde toeleveringen, de oorlog in Oekraïne en Gaza, de stijgende rente en beschikbaar personeel maken dat we niet direct een grotere groei mogen verwachten maar de resultaten gaan de goede richting uit.

De  stijgende militaire budgetten zullen in de komende jaren een positieve invloed hebben op de bouw van militaire helikopters. Daarnaast is er ook een vloot van 1.000 ouder wordende militaire helikopters in de westerse NAVO-landen die vanaf 2030 aan vernieuwing toe zullen zijn.

Wel is het uitkijken naar de lessen die de militairen trekken uit de oorlog in Oekraïne. Het opdoeken van het US FARA-programma - de nieuwe verkenningshelikopter - is er reeds een resultaat van. De Amerikaanse Defensie ziet als alternatief onbemande toestellen en satellietobservatie als een snellere en veiligere oplossing dan een bemande en kwetsbare helikopter. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *