Het Amerikaanse AKV Inc. een bedrijf gespecialiseerd in de monitoring van helikoptermotoren, heeft de RHSI, de Robinson Helicopter Starter Interrupt Kit, voorgesteld. Het bedrijf heeft zijn sporen verdiend in het bouwen van diverse turbine-monitoringsystemen voor Airbus EC130, EC145, AS350 en AS332. Ook voor Bell en MD heeft AKV dergelijke systemen op de markt.
In een persbericht en een video toont AKV een systeem dat het starten van de Robinson R22 en R44 met een open gasthrottle onmogelijk maakt. Bij de R66 wordt het starten onmogelijk gemaakt bij een open throttle en / of een brandstof cutoff open.
Bedoeling van het systeem is om overspeeds bij het starten bij de R22 en R44 onmogelijk te maken en de daardoor ontstane hoge kosten te vermijden. Bij deze pistonhelikopters van Robinson moet men bij overspeeds dan de Lycoming motor laten nakijken en koelventilator heruitlijnen. Bij de R66 wordt hierdoor een hotstart en bijhorende grote kosten vermeden.
Vooral beginnende piloten en vliegscholen hebben regelmatig te maken met deze problematiek en zullen dit systeem zeker toejuichen. Men kan zich afvragen waarom Robinson een dergelijk systeem niet standaard installeert.
AKV Inc heeft een STC aangevraagd bij de FAA en verwacht dit midden dit jaar te bekomen. Een EASA STC verwachten we een paar maand later. De prijs van dit systeem is nog niet bekend.
Hieronder kun je zien hoe eenvoudig het systeem te gebruiken is.