Bezig met laden...

Logboek

Hall Of Fame: Nikolaj Kamov

Hall Of Fame: Nikolaj Kamov

Als je over een personaliteit als Mikhail Mil, een van de grondleggers van de Russische helikopters, spreekt kom je onvermijdelijk ook terecht bij zijn tegenhanger Nikolaj Iljitsch Kamov. Hij was hoofdontwerper van het Sovjet-Russische Kamov ontwerpbureau voor de ontwikkeling helikopters.

Nikolaj Kamov was geboren op 14 september 1902 in Irkoetsk als de zoon van een literatuurleraar en een Poolse vroedvrouw. In 1918 begon hij aan het Technologisch Instituut in Tomsk met de studie voor spoorvoertuigen maar vanaf het derde jaar studeerde hij vliegtuigtechniek welke hij in 1923 afrondde met het ingenieursdiploma. Een aangeboren afwijking aan de rechterhand was de oorzaak dat hij niet in het Rode Leger werd ingelijfd.  

Omdat hij tijdens zijn studie had gekozen voor de bouw van vliegtuigen, nam hij een baan aan als monteur in de dochterfabriek van Junkers in Fili bij Moskou. Daarnaast deed hij zelfstudie naar aerodynamica en vliegtuigontwerp. Al snel stapte hij over naar de onderhoudsafdeling van de luchtvaartmaatschappij Dobroljot.

In 1928 werd hij opgenomen in het "Department of Seaplane Trials" (OMOS) die werkte aan de tweemotorige vliegboot torpedo TOM-1 onder leiding van Dmitry Grigorovich.

Nikolai Kamov bouwde samen met N.K. Skrischinski in 1929 de eerste Sovjet autogiro, de KASKR. Na dit succes wijdde Kamov zich volledig aan het ontwerp van helikopters en trad in 1932 in dienst bij het "Office of Special constructions" (BOK), waar hij hoofd van de afdeling gyroplane werd. Naast enkele prototypes werd in 1934 een kleine serieproductie van de gyroplane ZAGI A-7 gestart.

In 1940 stichtte hij het Kamov Design Bureau en tot zijn dood was hij er de hoofd ontwikkelaar. Mikhail Mil, was er zijn plaatsvervanger. In 1944 ontwikkelde Kamov zijn eerste helikopter, de Ka-8. Dit toonde voor het eerst het kenmerk van alle volgende Kamov-helikopters: twee coaxiale contra-roterende rotoren die een momentcompensatie door de staartrotor overbodig maken. Dit verminderde het risico op letsel voor onderhoudspersoneel of omstanders, elimineerde het vermogensverlies door de aandrijving van de staartrotor en verminderde het aantal kritieke componenten.

In de daaropvolgende jaren ontwierp Kamov meer types gebaseerd op het coaxiaal concept, ander andere de Ka-10, Ka-15, Ka-18, Ka-22, Ka-25 en Ka-26. Naast de ontwikkeling van helikopters was het Kamov Design Bureau ook de fabriek waar de helikopters werden gebouwd. 

Nikolai Kamov overleed op 24 november 1973. Het bedrijf 'Kamov' bestaat nog steeds maar is in 2007 een onderdeel geworden van de Russian Helicopters  Holding

De Russian Helicopters Holding ontstond in 2007 toen de Russische regering alle kennis, kunde en bedrijven rond helikopters wilde bundelen in één onderneming.  Maar op zich was de nieuwe onderneming een amalgaam van twee verschillende ondernemingen en twee verschillende succesvolle helikopteruitvinders: Nikolai Kamov en Mikhail Mil.

Ook jaren later waren binnen Russian Helicopters de twee technische "helikopterscholen" duidelijk merkbaar. Daarom besliste Russian Helicopters eind 2019 om de twee ondernemingen: MIL en KAMOV samen te brengen in een nieuwe entiteit: "National Helicopter Center". De nieuwe onderneming, NHC, kreeg als ondertitel de namen van de stichters: Mikhail Mil en Nikolay Kamov. 

Foto Kamov credit: Russian Helicopters 
Foto Ka-27 credit: Jason Zalasky, US Navy - public domain

 

Lijst van alle Kamov helikopters:

  • Kamov Ka-8 Vertolet
  • Kamov Ka-10 Hat
  • Kamov Ka-15 Hen
  • Kamov Ka-18 Hog
  • Kamov Ka-20 Harp
  • Kamov Ka-22 Vintokryl / Hoop
  • Kamov Ka-25 Hormone
  • Kamov Ka-26 Hoodlum-A
  • Kamov Ka-27 Helix (zie foto)
  • Kamov Ka-28 Helix (export versie van de Ka-27)
  • Kamov Ka-29 Helix (militaire transportversie van de Ka-27)
  • Kamov Ka-31 (Verkenningsversie van de Ka-27)
  • Kamov Ka-32 (civiele versie van de Ka-27)
  • Kamov Ka-37 (onbemande helikopter met coaxiale rotor, ontwikkeld i.s.m. Daewoo)
  • Kamov Ka-40 (exportversie van de Ka-50)
  • Kamov Ka-50 Hokum-A (ook bekend als Werewolf en Black Shark)
  • Kamov Ka-52 Alligator
  • Kamov Ka-60 (heeft een normale rotorconfiguratie, dus met een staartrotor)
  • Kamov Ka-62 (heeft een normale rotorconfiguratie, dus met een staartrotor)
  • Kamov Ka-116 Hoodlum-B (ontwikkeld uit de Ka-26, maar dan met turbine motoren)
  • Kamov Ka-118 (NOTAR (NO TAil Rotor) ontwikkeling)
  • Kamov Ka-126 (variant van de Ka-26 met enkele motor)
  • Kamov Ka-128 (verbeterde Ka-26)
  • Kamov Ka-136
  • Kamov Ka-226 (Gasturbine aangedreven variant van de Ka-26, gebouwd onder licentie in Roemenië)

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *