Bezig met laden...

Logboek

EASA wil helikopter post-crash branden aanpakken

EASA wil helikopter post-crash branden aanpakken

EASA heeft een voorstel van regelgeving gepubliceerd over haar aanpak van helikopter post-crash branden. Gezien de omstandigheden zijn dergelijke branden veelal fataal voor de inzittenden van de gecrashte helikopter. Er zijn zonder meer een aantal 'overleefbare' crashes gebeurd die door een dergelijke brand wel tot een fatale afloop hebben geleid.

Het voorstel NPA 2022-10 stelt voor om het risico op een brand na een crash te verminderen door de installatie van een crashbestendig brandstofsysteem (CRFS) te eisen voor nieuw geproduceerde helikopters en, binnen een bepaald tijdsbestek, voor bestaande helikopters die in Europa worden ingezet.

Sinds 1994 moet elk nieuw gecertificeerd helikopter voldoen aan de eisen voor een crashbestendig brandstofsysteem. Er zijn echter nog steeds typen helikopter die in Europa worden geproduceerd en/of geëxploiteerd en die vóór deze datum zijn gecertificeerd. Deze toestellen zijn dus nog steeds operationeel zonder een CRFS, het crashbestendige brandstofsysteem.

Verwacht wordt dat de voorgestelde wijzigingen in de regelgeving in deze NPA zullen zorgen voor een verhoging van het veiligheidsniveau van de Europese helikoptervloot en tegelijkertijd een pragmatische periode voor naleving bieden. 

In het voorstel van EASA wordt naast de veiligheidsanalyse ook een economische analyse gemaakt van de fatale afloop van deze branden in functie van de kostprijs van de aanpassingen van de niet brandveilige helikoptertypes.

In het voorstel staan ook een paar voorbeelden van Robinson helikopters die destijds zonder crashbestendige brandstoftanks vlogen en waarbij toen relatief veel fatale ongevallen zijn gebeurd. Robinson reageerde in 2010 met SB-78 service bulletin en een aangepaste versie in 2012, en verplichtte om ten laatste op 30 april 2013 alle haar helikopters te voorzien van crashbestendige bladder brandstoftanks.    

Interessant voorstel met een sterke onderbouwing. En je kunt overigens ook zelf opmerkingen maken op dit voorstel tot 13 februari 2023 (via CRT)

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *