We mochten de afgelopen maand toch weer wat meer nieuws uit onze nationale luchtvaartregisters registreren.
Even meegeven dat er in het Belgisch burgerlijk luchtvaartregister nu 139 helikopters staan geregistreerd en in Nederland 77 helikopters. Bij de militairen zijn er 75 actieve helikopters in Nederland en in België 18 actieve helikopters.
Bell Huey UH-1D krijgt registratie OO-DON
We schreven reeds eerder over de 'nieuwe' oldtimer, een Bell Huey UH-1D, die door de familie Keuppens naar België werd gebracht. Het toestel is in perfecte staat, ondanks zijn ouderdom. Het toestel werd in 1969 gebouwd en is ondertussen dus 53 jaar oud. Het wordt nu bij Aircraft Solutions op EHBK klaargestoomd voor zijn nieuwe vliegcarrière.
Op 15 april 2022 werd deze uitzonderlijke Huey in het Belgisch luchtvaartregister ingeschreven als oldtimer (Annex I) met registratie OO-DON en als basis de helihaven EBTK in Tielen / Kasterlee.
Foto © Leo Remmel - met onze dank
Airbus H145 met registratie OO-NSM van NHV
Deze Airbus H145 (BK117 C-2) van NHV, met serienummer 9426, stond sinds eind vorig jaar te koop en werd op 24 februari 2022 uit het Belgisch register uitgeschreven. Het toestel werd door NHV bij de CMH in Bra-sur-Lienne ingezet tot het contract daar ten einde liep.
Het knappe toestel is nu ingeschreven in het Franse register als F-HOUY. Het werd op 27 april 2022 ingeschreven op naam van SAF Hélicoptères in Frankrijk. SAF Hélicoptères is nu de uitvoerder van het contract bij de CMH in Bra-sur-Lienne. Ook de MUG-helikopter van IDMH, met registratie F-GMTU, gebaseerd op de helihaven van het Brugse AZ St-Jan wordt door SAF Hélicoptères geleverd.
AW119 Koala met registratie N72SL bijna vliegklaar
De knappe Leonardo AW119 Koala van een Vlaamse ondernemer, die bij Aircraft Solutions vliegklaar wordt gemaakt is bijna klaar voor zijn eerste vlucht. Op 7 april 2022 werd voor de eerste maal met succes de turbinemotor getest.
Het toestel welke uit Panama kwam in een felrode beschildering kreeg intussen ook een nieuw kleurtje en gaat de komende jaren in een zwart jasje vliegen.
Het toestel kreeg de Amerikaanse registratie N72SL.
De twee enige Super Puma's verdwijnen uit het Belgische luchtvaartregister
Op 25 april 2022 zijn de Airbus Super Puma's van helikopteroperator NHV met registratie OO-NHS en OO-NHR uit het Belgisch luchtvaartregister uitgeschreven. De twee Super Puma waren sinds 10 mei 2019 ingeschreven maar hebben nooit met deze registraties gevlogen. Voordien waren ze actief voor NHV vanop de basis Den Helder als PH-NHS en PH-NHR.
Beide toestellen hebben de afgelopen 5 jaar niet meer gevlogen en stonden in bewaring. De twee Super Puma's zijn nu verkocht op 26 april in Canada aangekomen. Bij welke operator en voor welke activiteiten ze zullen worden ingezet is ons nog niet bekend.
Airbus H155 van NHV met registratie OY-HJJ verkocht aan Air Greenland
Air Greenland kocht eind 2020 niet minder dan 6 helikopters van het type Airbus H155 van de Oostendse operator NHV. De Dauphin helikopters hebben veel dienst gedaan bij NHV maar werden in het kader van een vloot-modernisering verkocht.
Koper Air Greenland heeft het monopolie voor helikopterverkeer op Groenland en kocht deze toestellen voor lokaal verkeer op en rond het eiland. Voor levering kregen elk van de toestellen een zeer grondige onderhoudsbeurt.
De OY-HJJ kwam bij NHV door de acquisitie van het Deense Dancopter en was sinds oktober 2020 uit actieve dienst genomen. Het toestel werd op 21 april 2022 overgedragen aan Air Greenland en overgevlogen naar Nuuk, de hoofdstad van Groenland en basis van Air Greenland. OY-HJJ is het vijfde en voorlaatste toestel welke aan Air Greenland werd uitgeleverd.
Ook de Airbus H155 Dauphin met registratie OO-NHJ krijgt in de komende tijd eenzelfde groot onderhoud en aanpassingen en is dan de 6e en laatste H155 die aan Air Greenland wordt uitgeleverd.
Nederlandse Robinson R-44 met registratie PH-RIW
Na twee jaar verblijf in het Belgische Wevelgem bij Air Technology keerde de Robinson R44 Raven II met registratie PH-RIW op 23 april 2022 eindelijk terug naar zijn basis in Lelystad bij HeliCentre.
In die twee jaar kreeg het toestel niet alleen een volledige 12-jaars overhaul en een nieuw interieur maar werd het toestel ook in de zwarte huiskleur van HeliCentre herschilderd en kreeg het ook het zilveren logo van HeliCentre aangemeten. De vroegere 'gold striping' is verdwenen.
Bij NHV verdwijnen ook een MD-900 en een Airbus AS365N2 Dauphin2
De OO-NHF, een MD900 van NHV die sinds een paar jaar uit dienst was genomen, is op 7 april uit het Belgisch luchtvaartregister geschrapt. Het toestel is deels ontmanteld en zal vermoedelijk verder gesloopt worden voor bruikbare onderdelen.
Ook de Airbus AS365N2 Dauphin OO-NHZ van NHV werd afgelopen maand uit het Belgische luchtvaartregister geschrapt. De 30 jaar oude helikopter was reeds jaren geleden ontmanteld en staat in onderdelen bij NHV in Oostende. De onderdelen van dit toestel zullen worden gebruikt voor andere toestellen.
Eindelijk...de RotorWay Exec 162F met registratie OO-138 geschrapt uit het Belgisch register
Je mag wel zeggen dat de RotorWay OO-138 een helikopter met een speciale geschiedenis is. Deze zelfbouwhelikopter werd door Heliborne International Trade in 1994 naar België gebracht, volledig gebouwd en werd eind 1996 goedgekeurd en in het Belgisch luchtvaartregister opgenomen.
Toen Heliborne International failliet ging kwam het toestel in handen van Roger Absalon en vloog het toestel met zijn laatste ARC in 2005 in totaal 143u. In 2011 kocht Olivier Rougraff uit Dour het toestel. Het toestel kreeg een nieuwe felgele kleur maar de RotorWay was niet meer vliegklaar.
In oktober 2021 werd de helikopter bij het veilingshuis Troostwijk voor €26.000 verkocht aan een Roemeen die het met een aanhanger in Dour kwam oppikken. Op de terugreis naar Roemenië werd de nieuwe eigenaar eerst in Nederland en later in Duitsland door de politie staande gehouden. Of de kanariegele helikopter intussen reeds vliegt in Roemenië weten we niet.
Op 26 april 2022 werd het toestel ambtshalve uit het Belgische register geschrapt.
Robinson R-22 met registratie OO-JIM kan weer 12 jaar vliegen
De OO-JIM, een Robinson R-22 Beta, kreeg een 12-jaars revisiebeurt bij de firma Startrade op het Duitse vliegveld Siegerland. Het toestel van operator Best in Sky uit Namen (B) was sinds februari 2020 uit dienst genomen.
De helikopter maakte op eind april diverse testvluchten vanaf vliegveld Siegerland en kwam op 3 mei 2022 terug naar Namen. Sindsdien wordt het weer ingezet in het programma van Best in Sky.
Ook de R-44 met registratie OO-JJS kreeg een grote overhaul
Ook de 12-jaars revisiebeurt van de Robinson R-44 Raven I, met registratie OO-JJS is intussen bij Air Technology in Wevelgem afgerond. Het toestel maakte op 28 en 29/04/22 diverse testvluchten vanaf EBKT.
Ook dit toestel was voordien enkele jaren op non-actief maar vloog na zijn overhaul intussen reeds op 4 mei 2022 naar EBAW. Het vliegt daar voor Heli&Co.
Ander nieuws:
- De Robinson R-44 Raven II, F-HATU vertrok op 21/03/22 vanaf de Antwerpse luchthaven terug naar Teuge (NL). Op 04/04/22 vloog deze vanaf Maastricht/Beek (NL) terug naar Frankrijk en werd het contract met Héli & Co beëindigd. Het toestel kreeg een nieuwe Franse eigenaar en werd op 29/04/22 officieel overgeschreven naar PH Aviation met basis te Langres Rolampont (F).
- OE-XXZ Robinson R-44 Raven I vertrok op 23/03/22 vanaf de Antwerpse luchthaven terug naar het vliegveld van Teuge (NL). Sinds 5 mei vliegt het toestel terug vanop EBAW bij Héli & Co.