Het industrieel consortium achter de NH-90 middelklasse helikopter heeft zich teveel gefocused op de productie van de toestellen en te weinig op het onderhoud ervan en de bijhorende grond support organisatie; dit is de klacht van de eerste gebruikers van het toestel.
Het hoofd van het Nederlandse helikopter Commando, de Commander Theo Ten Haaf vertelde op een conferentie in Farnborough dat het toestel een lagere dan voorziene "mean-time-between-failure" heeft waardoor het testprogramma van het toestel inmiddels zo'n zes maanden vetraging heeft opgelopen.
"Wij hebben nu intussen 4 toestellen deels operationeel inzetbaar - maar spijtig genoeg niet volledig operationeel, we hopen op het jaareinde - en een vijfde toestel wordt in November verwacht" aldus Ten Haaf.
"Een van de belangrijkste problemen welke we ondervonden hebben bij het vliegen met de NH-90 was het niet-beschikbaar zijn van de vervangonderdelen. De ontwikkelaars hebben zich teveel bezig gehouden met het toestel maar niet voldoende met het onderhoudsaspect." vertelde Ten Haaf nog. Het is duidelijk dat een helikopter van deze prijsklasse tientallen jaren in gebruik blijft en daarbij heel veel preventieve onderhoudsbeurten krijgt.
Ondanks deze problemen beklemtoonde de Commander dat de Nederlandse krijgsmacht bij zijn keuze blijft voor de NH-90.
"Mijn mannen geloven in het toestel en dat is heel erg belangrijk. Het is een zeer goed toestel en we zijn zeker dat we deze initiele problemen zullen overwinnen. We hebben wel nog een lange weg te gaan voor we de volledige missie capaciteit zullen bereiken. We hebben bijvoorbeeld ook een aantal problemen met de radar omdat die moeilijk kleine voorwerpen kan ontdekken op hoge zee; maar wij vinden dit niet abnormaal voor een nieuw toestel en wij zijn ervan overtuigd dat ook dit probleem een oplossing zal vinden."
Nederland zal 20 NH-90 toestellen in de NFH configuratie ontvangen en rekent erop dat deze voor het einde van 2014 volledig operationeel zullen zijn. De NH-90 zullen deel uitmaken van de Nederlandse helikoptervloot samen met de reeds bestaande Chinook en Apache helikopters.
Vertraging in de leveringen van de NH-90 hebben ertoe geleid om van de 17 Cougar helikopters voorlopig toch 8 stuks operationeel te houden tot einde 2017, daar waar ze gepland waren om eind 2011 uit dienst te worden genomen. Ook een groot aantal bosbranden in 2010 waren een extra reden om de Cougars langer dan voorzien in dienst te houden.