EASA, het Europese luchtvaart veiligheidsagentschap heeft een dringende AD (Airworthiness Directive) referentie 2024-0084-E uitgestuurd voor het landingsgestel van de Leonardo AW139.
De reden voor deze dringende AD zijn gevallen van een gebroken ooguiteinde van de MLG (main landing gear) schokdemperzuigerstang. Uit onderzoek bleek dat vermoeiingsscheuren de oorzaak waren. Als deze toestand niet wordt gedetecteerd en gecorrigeerd, kan dit leiden tot structureel falen van het landingsgestel, wat mogelijk kan leiden tot zeer gevaarlijke situaties bij de landing, schade aan de helikopter en letsels bij de inzittenden.
Om deze potentieel onveilige situatie aan te pakken, heeft Leonardo de EASB uitgegeven die de nodige inspecties en de vervangingsinstructies detailleert. Om de hierboven beschreven reden vereist deze dringende AD herhaalde speciale gedetailleerde inspecties (SDI) van elk aangetast onderdeel met behulp van ultrasoon onderzoek en, afhankelijk van de bevindingen, vervanging ervan.
Deze AD wordt beschouwd als een tussentijdse actie en er kunnen verdere AD-acties volgen.
De Leonardo AW139 is onder andere in gebruik bij NHV voor offshore transfers in de Noordzee en bij de Luchtvaartpolitie in Nederland. NHV heeft reeds gereageerd bij EnergyVoice zeggende dat de instructies van de veiligheidsrichtlijn reeds zijn uitgevoerd en dat er geen problemen werden ontdekt.