Vandaag dag op dag 10 jaar geleden ging onze website van start! Het eerste bescheiden artikel op 15 September 2008 was de start voor 2.380 artikelen in de afgelopen 10 jaar.
De Helispot kreeg in de afgelopen 10 jaar een nieuwe look en een ganse reeks nieuwe rubrieken. Naast het dagelijks nieuws hebben we vandaag:
- het Helispotter systeem welke in realtime de Benelux helikopters boven Nederland, Belgie en Luxemburg trackt
- de Helikoper Database met de informatie en de foto's van alle helikopters in de Benelux
- met een overzicht van de Nationale Luchtvaartregisters van Belgie, Nederland en Luxemburg (enkele helikopters natuurlijk)
- de minder leuke Crash-Database die 'alle' crashes sinds 1952 documenteert
- het Benelux Notam Systeem die in realtime alle actieve Notams in de Benelux opzoekt
- de Weer Systeem die in realtime Metar, TAF en militaire weercodes weergeeft voor de vliegvelden in de Benelux
- een groot aantal foto-albums van alle mogelijke helikopters, trips en evenementen
- een evenementenkalender en een verzameling van interessante links
- een PPL(H)-examenmodule die studenten toelaat om hun theorie kennis te toetsen en hun examen voor te bereiden, sinds de start hebben we niet minder dan 15.400 test examens afgenomen.
We kregen de vraag van helikopterfanaten hoe we dit allemaal voor elkaar krijgen. Het antwoord is eenvoudig: een ganse reeks gemotiveerde contactpersonen en gelegenheidsjournalisten die stilaan ook vrienden geworden zijn. En daarnaast veel tijd om alles tijdig en correct op de website te brengen.
Het is dan ook een must om vandaag alle gelegenheidsmedewerkers te bedanken voor hun bijdrage aan de website.
- Een speciaal woord van dank aan Helispot-topper en chief programmeur Dimi voor zijn niet aflatend werk om de website 10 jaar draaiende te houden en van nieuwe features te voorzien.
- En ook speciale dank aan onze huisfotograaf en air2airspecialist, Tom Buysse. Honderden foto's op deze website en pakken informatie komen van Tom en we zijn hem daar zeer erkentelijk voor.
- Op onze Credits pagina hebben we gepoogd om onze medewerkers te bedanken, maar we hebben zeker weer enkele medewerkers vergeten...sorry.
Men vraagt zich ook af waarom we dit doen. Wel eenvoudig omdat helikopters onze passie is en omdat het steeds groeiend aantal lezers ons bevestiging biedt dat er interesse is in de informatie die we brengen.
Wij danken onze lezers die op regelmatige tijdstippen de Helispot bezoeken; meer dan 350 lezers komen ons dagelijks bezoeken, zowat 8.000 op maandelijkse basis. Gezien de beperkingen die we onszelf opleggen door exclusief in het Nederlands te publiceren mogen we stellen dat we een mooie groep lezers kunnen overtuigen om Helispot te blijven volgen.
Maar 10 jaar is geen eindpunt, eerder het begin van een nieuwe decennium waarin we veel zaken zullen zien evolueren. De drones, de UAV's en de luchttaxis zullen invloed hebben op het helikopterlandschap van 2028. De Seakings en de Alouettes zullen al lang buiten dienst zijn en de tientallen prototypes die we nu met spanning volgen zullen uitgroeien tot de nieuwe generatie helikopters voor de komende 10 jaar.
We kijken met spanning uit naar 15 September 2028...