Iedere helikopterpiloot heeft wel al eens gelachen als bij het opstijgen met de helikopter een aantal hoofddeksels van de toeschouwers de lucht invlogen. Dit zijn misschien leuke ervaringen met de downwash van de helikopter maar de gevolgen kunnen ook minder leuk of zelfs dramatisch zijn.
De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft een Engelstalig veiligheidshandboek gepubliceerd waarmee het de negatieve gevolgen van de rotor downwash wil aantonen en voorkomen.
Helikoptervluchten zijn dagelijkse routine geworden: sportevenementen, medisch interventies, reddingswerk, openbare veiligheidsoperaties, foto-opdrachten, luchtwerkzaamheden... De impact van zowat 500 helikopters die in Frankrijk rondvliegen is geïdentificeerd door het Franse veiligheidsprogramma (PSE, Horizon, Strategisch plan 2023). Deze vijfjarige veiligheidsroutekaart van DGAC Frankrijk heeft ook de verschillende risico's geïdentificeerd van de veiligheidsproblemen die voortvloeien uit de downwash van helikopterrotoren, en in het bijzonder de veiligheid rondom helikopters.
Het is duidelijk dat rekening moet worden gehouden bij alle helikopterplatforms met de downwash van de helikopterrotoren bij opstarten, hoveren, taxien, opstijgen, nadering, landing of tijdens laagvliegend verkeer.
Het verbeteren van de veiligheid vereist het delen en analyseren van feedback, dat wil zeggen het verzamelen van gebeurtenissen die van invloed zijn op de veiligheid en de lessen die uit dergelijke gebeurtenissen kunnen worden geleerd. Dit is wat we proberen in deze handleiding, terwijl ook de technische en regelgevingsaspecten in perspectief wordt geplaatst.
Ten slotte presenteert deze gids, om de zaak goed te begrijpen, ook de helikopter downwash en de effecten ervan met de bijdrage van gegevens van fabrikanten en berekeningsmethoden. Dit laatste hoofdstuk is belangrijk omdat er vandaag geen publieke documentatie bestaat waarin de kenmerken van de downwash van helikopters worden gepresenteerd als een functie van de rotorgrootte en het gewicht van de helikopter.
Deze zeer interessant en nuttig handboek over helikopter downwash kun je hier lezen.